Nederlandse consumenten retourneren hun aankopen vaker dan andere Europese shoppers. Met een gemiddeld retourpercentage van dertien procent is Nederland Europees koploper in het terugsturen van artikelen.
In een nieuw onderzoek, uitgevoerd door Kantar TNS in opdracht van vervoerder DPD, werden 24.328 online shoppers uit 22 landen ondervraagd over hun retourgedrag. Nederland eindigde bovenaan de lijst, gevolgd door Duitsland, Ierland, Polen en Zwitserland. In deze landen ligt het retourpercentage op 12 procent. Het Europees gemiddelde steeg naar 10 procent.
Retourgemak
Een verklaring voor het hoge Nederlandse retourpercentage kan volgens de onderzoekers worden gevonden in het gemak. Nederlanders kunnen ten opzichte van andere Europeanen bovengemiddeld vaak gratis retourneren, middels een door de retailer gefaciliteerd retourlabel en vervoersbedrijf. 62 procent van de Nederlandse consumenten geeft dan ook aan het retouren van items makkelijk te vinden, tegenover een Europees gemiddelde van 52 procent.
Aandeel fashion gedaald
De resultaten laten zien dat het aandeel fashion in retouren is gedaald. Eerder was meer dan de helft van alle Nederlandse retouren afkomstig van fashion, nu is dat nog 44 procent. Andere categorieën lijken bezig met een inhaalslag. Zo worden elektronische producten vaker geretourneerd. Dit segment was goed voor 9 procent van de retouren, een stijging van 5 procent. Ook de categorieën schoenen (+2 procent), leisure (+3 procent), videogames (+2 procent), boodschappen (+2 procent), gezondheid (+1 procent) en speelgoed (+2 procent) laten een stijging zien.