Hamstergedrag: alle hens aan dek voor logistiek dienstverleners

Redactie
13 maart 2020
2 min

Nederlandse consumenten slaan sinds donderdag massaal boodschappen in. Hoewel experts stellen dat hamsteren niet nodig is, nemen consumenten het zekere voor het onzekere. Het gevolg: de logistiek moet behoorlijk opschalen om schappen op tijd gevuld te krijgen. 

“Heus, de vrees dat schappen lang leeg blijven, is ongegrond”, zegt algemeen directeur Marc Jansen van Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) tegen het AD over het hamstergedrag in supermarkten. “Ik dacht dat Nederlanders vrij nuchter waren, maar ik doe nu een beroep op ons gezonde verstand.’’  

Omdat consumenten massaal inslaan, moeten supermarkten en logistieke dienstverleners alle zeilen bijzetten om de schappen zo snel mogelijk weer gevuld te krijgen. “Het lijkt de kerstperiode wel, maar dan ben je beter voorbereid en is het overzichtelijk. Nu weten we niet hoe lang het gaat duren.”

Nedcargo, dat supermarkten bevoorraadt, laat aan klanten weten dat de wachttijden kunnen oplopen. Extra personeel inzetten is lastig, vanwege het risico op besmetting. ‘We zetten geen onbekende uitzendkrachten in vanwege mogelijke besmetting. Het zorgt ervoor dat we onze eigen logistiek nog efficiënter moeten regelen en we vragen de supermarkten hun bestellingen tijdig door te zetten, zodat de bevoorrading niet in knel komt’’, aldus directeur Diederik Jan Antvelink. Het probleem zit hem volgens Antvelink niet in de voorraad, die is er namelijk voldoende. “Het gaat er nu om dat we het allemaal op tijd bij klanten krijgen.” 

Afbeelding: peter jesche / Shutterstock.com

Gerelateerde artikelen