Zalando heeft zijn fulfilmentdienst voor derden officieel gelanceerd. De retailer testte Fulfilment Solutions als sinds vorig jaar in Duitsland, maar is nu ook live in Nederland, Oostenrijk, Spanje en Frankrijk. Eerste grote klant is het bedrijf Bestseller, in Nederland actief met merken als Vero Moda en Jack & Jones.
Dat schrijft het Financieele Dagblad. Klanten van Zalando Fulfilment Solutions besteden hun logistiek uit aan de retailer. Dit zijn modemerken en retailers die hun producten al via het platform van Zalando verkopen. Wanneer zij de fulfilment via Zalando regelen, leggen zij hun producten in het warehouse van de retailer. Orderpicking, packing, verzending en retourverwerking worden door Zalando verzorgd. De Duitse webwinkelgigant ontvangt hiervoor een commissievergoeding.
Lokale bezorgbedrijven
Voor zowel klanten als voor Zalando kan uitbesteding van de fulfilment voordelig uitpakken, verwacht vicepresident Logistics Jan Bartels. “Als klanten iets bij onze partners bestellen, zit daar ook vaak een item bij uit onze webshop. Nu kunnen we die in hetzelfde pakketje versturen.”
Zalando eist van merken die via het platform verkopen dat zij lokale bezorgbedrijven inhuren om hun bestellingen bij de klant te brengen. “Dat is duur en daarom kiezen ze er soms voor om alleen in de grootste markten actief te zijn”, aldus Bartels tegen het Financieele Dagblad. “Wij eisen van onze partners dat ze lokale bezorgbedrijven inhuren om hun bestellingen bij de klant te brengen. Dat is duur voor hen en daarom kiezen ze er soms voor alleen in de grootste markten actief te zijn.” Zelf werkt Zalando met zeventien lokale bezorgdiensten. “Dat is moeilijk na te doen voor onze partners.”
Redactie LogistiekProfs