De Tweede Kamer heeft groen licht gegeven voor aanpassing van de Wet Aanpak Schijnconstructies (WAS). Dit houdt in dat ketenaansprakelijkheid bij onjuist loon binnenkort ook geldt voor transport- en expeditie-activiteiten.
De WAS is sinds 2015 van kracht en zorgt ervoor dat niet alleen werkgevers verantwoordelijk worden gehouden voor het betalen van juist loon aan hun werknemers, maar ook opdrachtgevers. Voor opdrachtgevers is het daarom zaak om alleen met bedrijven in zee te gaan die eerlijk loon betalen. De wet geldt tot nu toe niet voor werkzaamheden die worden uitgevoerd onder een vervoersovereenkomst of een expeditie-overeenkomst. Een doorn in het oog van de transportbranche, omdat juist daar veel sprake is van uitbuiting. Vanaf begin volgend jaar moet de ketenaansprakelijkheid ook op deze activiteiten van toepassing zijn.
“Alle foute transportbedrijven en ook alle foute opdrachtgevers kunnen vanaf nu keihard worden aangepakt. Een belangrijke stap op weg naar een eerlijke arbeidsmarkt”, aldus minister Lodewijk Asscher “Alle chauffeurs in Nederland moeten krijgen wat ze verdienen.”
Keurmerk PayChecked in Transport
Omdat de WAS niet geldt voor de transportbranche kwamen Transport en Logistiek Nederland (TLN) en EVO eerder met het keurmerk PayChecked in Transport. Dit keurmerk laat zien dat bedrijven eerlijk loon betalen en dat ook op tijd doen. “Het keurmerk PayChecked in Transport zorgt ervoor dat opdrachtgevers in één keer kunnen zien dat vervoerders hun loonuitbetaling op orde hebben. Hierdoor zijn controles niet nodig. Opdrachtgevers en vervoerders kunnen snel en eenvoudig zaken doen”, lieten de organisaties weten bij de lancering. Bedrijven met het keurmerk voldoen ook aan de eisen die de WAS stelt.
Redactie LogistiekProfs