België laat vrachtwagens die Vlaanderen passeren vanaf april 7 tot 20 cent per kilometer betalen. Met de kilometerheffing wil de regering bewerkstelligen dat buitenlandse vrachtwagens ook gaan meebetalen aan het Belgische wegennet.
De Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts verwacht hiermee 310 miljoen euro op jaarbasis te genereren. Dit geld wordt gestoken in ‘betere wegen voor iedereen’. Ook in Brussel en Wallonië staat er een kilometerheffing op de agenda, maar zij hebben hun tarieven nog niet bekend gemaakt.
Welke tarieven gaat u betalen? Een Euro-0 vrachtwagen zwaarder dan 32 ton gaat twintig eurocent per kilometer betalen. Een Euro-6 vrachtwagen uit de lichtste klasse (3,5 – 12 ton) betaalt het laagste tarief van 7,4 eurocent per kilometer.
Vlaamse transportbedrijven worden ontzien
De ingevoerde heffing is vooral een last voor buitenlandse truckers. Vlaamse transportbedrijven betalen een lager tarief dan buitenlandse vrachtwagens (het Europese minimum) en bovendien kunnen zij de heffing volledig van de vennootschapsbelasting aftrekken.
Hoge kosten Nederlandse vervoerders
Voor Nederlandse vervoerders wordt de nieuwe regeling wel een dure grap. EVO en Transport en Logistiek Nederland berekenden eerder dat Nederlandse vervoerders 36 miljoen euro per jaar kwijt zijn door de kilometerheffing.
Redactie LogistiekProfs