Betere samenwerking tussen alle partijen moet in de stad Utrecht zorgen voor een volledig uitstootvrije bevoorrading van de binnenstad in 2025.
Wethouder Lot van Hooijdonk en bestuurders van brancheorganisaties TLN, evofenedex en CMU ondertekenden een raamwerk van afspraken, waarin samenwerking centraal staat. Zo moeten alle partijen samenwerken om meer ruimte voor de winkelbezoekers in het centrum te creëren.
Ook de Utrechtse gemeenteraad gaat actief meedenken hoe krachten het beste gebundeld kunnen worden. Wie met een schoon voertuig de stad binnenkomt, krijgt volgens een nieuw collegevoorstel meer tijd om te lossen dan iemand die met een vervuilend voertuig komt. Ook wordt er beter over het aantal voertuigen nagedacht: hubs buiten het centrum moeten het mogelijk maken dat bestellingen overgezet kunnen worden op kleine busjes, boten of bakfietsen.
Uitbreiding voetgangersgebied
Ook stemt de gemeenteraad dit najaar over de uitbreiding van het voetgangersgebied per 1 januari 2018. Dat zou concreet betekenen dat de tijden van bevoorrading aangepast worden en dat een nieuw handhavingsysteem auto’s of busjes zonder ontheffing niet zomaar de stad meer in laat gaan.
Naast de afspraken die vanaf 2025 al concreet zijn, worden ook nieuwe maatregelen getest om alles nog soepeler te laten verlopen In laboratoria wordt onder andere geëxperimenteerd met stop&drop-plekken, waar horecagroothandels als Sligro en Gepu hun vrachtwagens kunnen opladen.