UPS had verwacht dat het pas volgend jaar 1,6 miljard kilometer zou rijden met voertuigen die op alternatieve brandstoffen rijden, maar deze mijlpaal is ruim een jaar eerder behaald. Twaalf procent van de huidige UPS vloot rijdt momenteel op hernieuwbaar gas en hernieuwbare diesel. Ook elektrische of hybride voertuigen maken daar deel van uit.
Sinds 2012 rijden er voertuigen van UPS rond op alternatieve brandstof en de Amerikanen stelden destijds het doel om eind 2017 1 miljard mijl te rijden. Dat doel is inmiddels behaald. Bij het stellen van de doelen was UPS-vicevoorzitter wereldwijde energie en aankoop Mike Whitlatch naar eigen zeggen al zeker van zijn zaak. Hij wist dat het doel zou worden gehaald. “In plaats daarvan luidde de vraag: wat is de beste manier om aan de slag te gaan met alternatieve energie voor UPS en voor het milieu?”
Constante zoektocht
UPS is constant op zoek naar de beste manier van transport, laat het bedrijf weten. Voor elke route wordt gezocht naar de beste brandstof en het meest geschikte vervoermiddel. Voor de laatste fase van de bezorgroute, in een drukke stad bijvoorbeeld, worden vaak fietsen ingezet. Ook elektrische of hybride voertuigen worden veelvuldig gebruikt.
Milieuzones
Veel steden voeren een milieuzone of een zogeheten zero-emissiezones in, waardoor logistieke bedrijven op zoek moeten naar andere manier van bezorgen. UPS wil kosten besparen en daarbij het milieu minder belasten. In zeven jaar investeerde UPS meer dan 750 miljoen Amerikaanse dollar in nieuwe technieken.
Redactie LogistiekProfs