De Europese Commissie vindt dat Duitsland
te ver gaat met het verplichte minimumloon voor buitenlandse chauffeurs. Duitsland
zou het vrije verkeer van goederen en diensten op een onevenredige manier
belemmeren door de minimumloon-eis. Brussel start daarom met de zogeheten
inbreuk-procedure.
Hierbij wordt gekeken naar andere
maatregelen om oneerlijke concurrentie en uitbuiting van chauffeurs te
bestrijden. De commissie is in principe niet tegen het idee van het minimumloon, maar denkt
dat de uitvoering te veel administratieve rompslop met zich meebrengt.
Update: inmiddels heeft Brussel een voorstel gedaan om de administratieve belasting te beperken. De commissie wil dat het Duitse minimumloon niet gaat gelden voor transporteurs die hoogstens tien procent van hun ritten per jaar door Duitsland maken, zo meldt het Duitse persbureau DPA.
Lees ook: ‘Transportsector gaat gebukt onder verschillende regels EU-lidstaten’
Concurrentie goedkope chauffeurs bestrijden
Duitsland voerde het minimumloon van 8,50 in voor alle chauffeurs die in het land leveren. De transportsector in het land ging gebukt onder de concurrentie van goedkope chauffeurs uit nabijgelegen landen in Oost-Europa. Het minimumloon gold er eerst ook voor vrachtwagens op doorreis, die niet in Duitsland werden geladen of gelost, maar die regeling is nu opgeschort.
Redactie LogistiekProfs