De logistieke sector is weer begonnen aan de weg omhoog. Door de coronacrisis was in 2020 sprake van een krimp van -4 procent, maar dit jaar ligt er groei in het verschiet. ABN AMRO voorspelt een groei van 2,5 procent.
Logistieke ketens zullen voorlopig nog ontregeld zijn, concludeert de bank in de Sectorprognose Transport & Logistiek. Een deel van de sector kampt bovendien met de gevolgen van de sluiting van de evenementenbranche, de horeca en winkels. Toch is er sprake van krachtig herstel van de internationale handel en industriële productie.
Herstel wegvervoer, binnenvaart en luchtvracht
Een groot deel van de sector is al terug op het niveau van vóór de crisis. Zo zijn de bewegingen in het wegvervoer grotendeels terug op het oude niveau. De beladingsgraad ligt wel lager, doordat de horeca en niet-essentiële winkels mondjesmaat worden bevoorraad. Hier staat tegenover dat er extra vraag is naar transportdiensten vanuit supermarkten, webwinkels en pakketbezorgers. Ook het herstel van de industrie zorgt voor hogere volumes. Na een krimp (-1 procent) in 2020 wordt dit jaar een groei van 1 procent verwacht.
De binnenvaart herstelde in het vierde kwartaal en kan volgens ABN AMRO in 2021 met 1 procent groeien. De zee- en kustvaart herstelden na een forse krimp (-7,5 procent), mede door een sterke vraag naar containercapaciteit. Dit jaar wordt een groei van 4 procent verwacht.
Ook de luchtvracht zit na een slecht jaar (-6,2 procent) in 2021 in de lift (+7 procent). Er is veel vraag naar luchtvracht, doordat toeleveringsketens zijn ontregeld en veel bedrijven goederen met spoed willen transporteren. De tarieven zijn hoog, doordat het aantal passagiersvluchten veel lager is dan vóór de pandemie en deze eerder ongeveer de helft van alle luchtvracht meenamen. ABN AMRO vermoedt dat deze situatie vanaf de zomer kan normaliseren als deze vluchten weer toenemen.
Brexit en stikstofcrisis
Vanaf de zomer treedt het herstel voor de transportsector in, valt te lezen in de sectorprognose. Tegelijkertijd waarschuwt de bank voor nieuwe uitdagingen. “Nu hebben bedrijven die betrokken zijn bij de logistiek rond evenementen, niet-essentiële winkels en de horeca nog last van de lockdown. Naar verwachting zullen deze sectoren in de zomer weer open kunnen, als genoeg mensen zijn gevaccineerd”, zegt Albert Jan Swart, Sectoreconoom Transport & Logistiek bij ABN AMRO.
“Tegelijkertijd krijgt de sector te maken met de gevolgen van de stikstofcrisis. Zo neemt de bouwproductie in 2021 met 3,5 procent af, waardoor minder bouwmaterialen nodig zijn. Dat remt het herstel in de binnenvaart en het wegvervoer. Bovendien tekenen de structurele gevolgen van de brexit zich af. De douanecontroles veroorzaken vertraging aan de grens en dat bekent voor sommige bedrijven aanzienlijk omzetverlies, bijvoorbeeld doordat trailers en vrachtwagens niet efficiënt kunnen worden ingezet.”
Afbeelding: fokke baarssen / Shutterstock.com