Gevestigde, traditionele retailers boeken steeds vaker online succes nu zij hun logistieke processen op orde hebben. Zij richten speciale fulfillmentcentra in voor hun online verkopen. En dat legt ze geen windeieren.
Volgens The Wall Street Journal slagen grote retailers als Home Depot en Target erin om hun goederen winstgevender af te leveren bij de consument. Zo zag bouwketen Home Depot het aantal online verkopen met een kwart toenemen ten opzichte van een jaar eerder. Daarnaast wist het een hogere marge te boeken door verbeterde logistiek, dankzij een verhoogde productiviteit en lagere transportkosten. Ook Target zag het aantal online verkopen met 30 procent stijgen, terwijl de algehele verkoop met slechts 2 procent toenam.
Nieuwe fulfillmentcentra naast bestaande logistieke keten
Dat is best een prestatie voor de traditionele spelers in de markt. E-commerce mag dan het aantal verkopen stuwen; het vergt een flinke uitbreiding naast de dure winkelvestigingen die de retailer al heeft. Ook de distributienetwerken moeten compleet anders worden ingericht. De positieve cijfers van de laatste tijd zouden toe te schrijven zijn aan de inzet van zelfstandige fulfillmentcentra voor e-commerce. Zo opende Walmart afgelopen kwartaal vier nieuwe centra van een miljoen vierkante meter per gebouw. Dit kwartaal komen er nog twee nieuwe locaties bij. Dit moet ervoor zorgen dat 90 procent van de online shoppers de goederen binnen twee dagen in huis heeft. Ook Target opende zes nieuwe fulfillmentcentra. De bestaande logistieke keten zou uit zijn voegen barsten en de opening van zes nieuwe centra geeft daarom de nodige ademruimte. Target geeft alleen dit jaar al een miljard dollar uit aan het optimaliseren van de logistiek.
Keuzemogelijkheden consument
Emerce schrijft dat de bedrijven doorkrijgen dat de consument tegenwoordig gemak en keuzemogelijkheden eist op het gebied van e-commerce. Bestaande distributiecentra waren hier niet op ingericht, omdat zij vooral geschikt waren voor pallet- en bulkverwerking en niet de distributie van individuele items.
Redactie LogistiekProfs