Branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft een internationaal advocatenkantoor ingeschakeld om een claim voor te bereiden tegen de truckfabrikanten die jarenlang een kartel vormden.
Door het kartel van DAF, Volvo/Renault, MAN, Daimler en Iveco, dat tussen 1997 en 2004 stand hield, betaalden alleen Nederlandse truckondernemers al 1,2 miljard euro teveel voor de 240 duizend vrachtwagens die zij in die tijd kochten. De bedrijven zouden prijsafspraken hebben gemaakt, en ook met elkaar hebben afgesproken wanneer zij nieuwe, schonere vrachtwagenmotoren introduceerden. Daarnaast werden er afspraken gemaakt over hoe de kosten van deze nieuwe emissietechnologie moesten worden doorberekend naar klanten. Pas in 2011 kwam de kartelvorming aan het licht.
De fabrikanten ontvingen al een boete van ruim 2,9 miljard euro. Het hoge bedrag van 2,93 moest een signaal afgeven dat kartelvorming in Europa onacceptabel is. “Er rijden in Europa naar schatting 30 miljoen vrachtwagens rond. Van elke tien middelgrote en zware vrachtwagens op de Europese wegen komen er negen uit de fabrieken van deze producenten. In plaats van elkaar te beconcurreren, spanden zij samen”, verklaarde Margrethe Vestager, Europees commissaris voor mededinging, de hoogte van de boete.
Door de claims zullen de kosten voor de fabrikanten nog hoger uitvallen. TLN roept bedrijven op om zich aan te sluiten bij de claim, die wordt voorbereid door advocatenkantoor Hausfeld & Co. Aanmelden kan via de site van de brancheorganisatie.
Redactie LogistiekProfs