Er staan kilometers file aan de Europese grenzen. De oorzaak: verschillende landen voerden dit weekend afzonderlijk van elkaar nieuwe coronamaatregelen voor het beroepsgoederenvervoer in. TLN wil dat de EU ingrijpt en voorkomt dat er een wildgroei aan regels ontstaat.
Afgelopen weekend kondigden Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk afzonderlijk van elkaar plotseling testverplichtingen en extra controles voor het vrachtverkeer aan. Dat leidde direct tot opstoppingen. Op maandagochtend stonden er lange files bij de Italiaanse grensovergang Brenner en bij de Duits-Tsjechische grens. In Oostenrijk worden chauffeurs zonder negatief testresultaat bij de Italiaanse grens geweerd. De grensposten beschikken echter nauwelijks over testlocaties voor chauffeurs, waardoor zij urenlang stilstaan.
Om de soepele doorgang van goederenvervoer te garanderen, heeft de Europese Commissie vorig jaar een aantal regels vastgesteld, zoals het instellen van Green Lanes. Hoewel lidstaten lange tijd die regels hebben nageleefd, nemen verschillende landen nu toch weer het heft in eigen handen en leggen ze vrachtverkeer extra maatregelen op, constateert TLN.
Voorzitter Elisabeth Post: “We hebben schijnbaar niets geleerd van de situatie van vorig jaar, toen in heel Europa duizenden vrachtwagens stilstonden. Het internationaal goederenvervoer is onmisbaar voor de bevoorrading van onze winkels, apotheken en ziekenhuizen. Daarom moet het vrachtverkeer zoveel mogelijk ongehinderd door kunnen rijden.”
Volgens Post kan het niet zo zijn dat landen plotseling hun grenzen sluiten of verschillende maatregelen treffen. De branchevereniging vraagt de EU om in te grijpen, zodat het goederenvervoer onbelemmerd kan doorrijden.