In aanloop naar Sinterklaas en Kerst zijn er 475 duizend pakketjes te laat bezorgd. Het gaat om 6 procent van de leveringen, zegt onderzoeksbureau Q&A Research & Consultancy. Dat is een daling van 15 procent ten opzichte van vorig jaar.
Het bureau vroeg 5.000 Nederlanders naar hun ervaringen bij de bezorging van online bestellingen. Het eindoordeel over afgelopen feestdagen was daarbij beter dan in 2015. Volgens Q&A is de daling van het aantal te laat bezorgde pakketten toe te schrijven aan de extra dag die vervoerders hadden om bestellingen af te leveren. Eerste Kerstdag viel in 2016 namelijk op een zondag. Consumenten zouden hun bestellingen vaak op een zondag of een maandag plaatsen, waardoor webwinkels bijna een week de tijd hadden om het pakketje te bezorgen.
Volgens Frank Quix, directeur van Q&A zijn webwinkels de laatste jaren bewust bezig met op tijd bezorgen. “Het valt vooral aan kinderen natuurlijk ook niet uit te leggen als een cadeau op pakjesavond ontbreekt, zo van: ‘ja, de Sint is te laat'”, aldus Quix tegenover de NOS.
Quix wil niet noemen bij welk soort webwinkels het vaak mis ging. “Grote bedrijven met veel klanten en veel bestellingen hebben natuurlijk eerder de kans genoemd te worden. Ik heb de indruk dat het toch vooral de middelgrote en kleine internetwinkels zijn die steken laten vallen.”
Redactie LogistiekProfs