Retailers investeren liever in Click & collect dan in same day delivery

Redactie
27 juni 2017
2 min

Retailers zetten het komend jaar volop in op digitalisering. Toch worstelen ze nog met de kosten die een omni-channel strategie met zich meebrengt. Door die hoge kosten investeren ze dan ook liever in Click & Collect dan in same day delivery, zo blijkt uit onderzoek van PwC. 

In het onderzoek CEO Viewpoint 2017: The Transformation of Retail vroeg PwC 351 retailers in de Verenigde Staten, Mexico, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, China en Japan naar hun plannen voor digitalisering. Zo’n 70 procent van de retailers geeft aan te investeren in digitale technieken, waarbij vooral omni-channel fulfilment de aandacht heeft. 

De ceo’s struggelen nog wel met de fulfilmentkosten van omni-channel. Met de verwerking van retourzendingen loopt in de papieren. 74 procent van de ceo’s geeft aan dat retourzendingen in bepaalde mate de winst drukken. 

 

Servicegraad hoogste prioriteit
Het onderzoek laat zien dat retailers vooral worstelen met de servicegraad. Retailers constateren een stijging in het aantal keren dat een artikel niet op voorraad is. Zo’n 25 procent van de respondenten ziet het verbeteren van de servicegraad dan ook als zijn grootste prioriteit, gevolgd door voorraadbeheer en stijgende kosten. 

Lees ook: Infographic: trends in online retouren

Dure fulfilmentopties worden teruggeschaald 
51 procent van de retailers geeft dat het de mogelijkheid om bestellingen in winkels af te halen (Click & collect) al aanbiedt of van plan is dit in de komende twaalf maanden te doen. Dat is een stijging van 4 procent ten opzichte van vorig jaar. Opvallend is dat de fulfilmentopties die meer kosten en tijd met zich meebrengen juist worden teruggeschaald. In 2016 gaf 43 procent van de retailers aan gebruik te (willen) maken van same day delivery, terwijl dat percentage een jaar later op 33 procent ligt. Daarnaast wil 27 procent van de retailers in een bepaald tijdvak gaan bezorgen, ten opzichte van 48 procent een jaar eerder. 

Click & collect in Nederland niet populair 
Vraag blijft of Nederlandse retailers er ook zo over denken. Nederlandse consumenten krijgen hun bestelling het liefst thuisbezorgd. Uit onderzoek van Forrester Research bleek eerder dat 70 procent van de Nederlandse consumenten nooit gebruikt maakt van een afhaalpunt. In de rest van Europa ligt dit percentage op 46 procent. 

Redactie LogistiekProfs

Gerelateerde artikelen