Een pakketje aannemen van de buren is natuurlijk een eeuwenoud principe. De Utrechtse startup Trunkrs van incubator Dinal brengt dit concept echter naar een volledig ander level. Het bedrijf is bezig met het opzetten van een netwerk van pakketbezorgers waarbij particulieren elkaars postpakketen bezorgen. Het netwerk is een succes in Utrecht en zal binnenkort worden uitgebreid naar de driehoek met Rotterdam en Amsterdam.
Steeds breder netwerk
Jan Wijn van de startup uit de Domstad en zijn zakenpartner Dimitri Balai zijn nog maar net begonnen, maar merken dat er al veel vraag is naar het nieuwe idee. Sinds vorige maand zijn de twee mannen bezig en timmeren hard aan de weg om het netwerk steeds verder uit te breiden. “We maken in Utrecht nu gebruik van rijscholen die bij magazijnen of winkels even een pakketje ophalen en dat afleveren”, zegt Jan Wijn tegen Emerce. Ook met benzinestations in het noorden en zuiden van Utrecht wordt al samengewerkt. “Bij invalswegen is het makkelijk even een pakketje voor buurtbewoners mee te nemen”, legt Wijn verder uit.
Deeleconomie door slimme ideeën
In de tijd dat de deeleconomie steeds verder wordt uitgerold, komen er steeds meer slimme ideeën waarbij particulieren worden ingezet in het logistieke proces. Dit bespaart niet alleen geld, maar is tevens goed voor het milieu en zorgt er in de meeste gevallen voor dat pakketten sneller bij de consument wordt afgeleverd.
Wel vergoeding, geen vaste baan
Particuliere vervoerders kunnen ook wat geld verdienen met de service die zijn aanbieden, maar als een volledige baan is het niet bedoeld. Onder meer omdat alle bezorgingen in de avonden plaatsvinden. De coördinatie tussen warehouse en eindontvanger vindt plaats via een mobiele app.
Verleden in pakketbezorging
Dimitri Balai en Jan Wijn hebben beide een achtergrond in de logistiek met in het bijzonder het bezorgen van pakketten en weten zodoende al van de hoed en de rand. “We hebben allebei bij TNT Express gewerkt en snappen netwerklogistiek.” Bij het vervoeren van pakketten tussen steden wordt daarom gebruik gemaakt van de restcapaciteit van bestaande vervoerders.
Redactie LogistiekProfs