Hotels kunnen lege kamers kwijt op sites als booking.com. Voor containertransport via binnenvaartschip, trein en truck was een dergelijke site er nog niet. Tot nu. Het nieuwe platform TEUbooker.com wil het aantal transportbewegingen reduceren en gaat daarom de strijd aan met onbenutte capaciteit in de Rotterdamse haven.
Volgens oprichter Frans Swarttouw ontbreekt het rederijen en organisatoren vaak aan tijd en inzicht in alle transportmogelijkheden. TEUbooker.com moet hen inzicht bieden in het beschikbare vervoer. “Geoptimaliseerd vervoer betekent dat er minder transportbewegingen nodig zijn. Dat is niet alleen efficiënter, maar ook goedkoper én beter voor het milieu.”
Het algoritme van TEUbooker maakt een match tussen vraag en capaciteit in actuele transportbewegingen. De boeker kan de voortgang van zijn transport monitoren. Vervoerders als Danser, DistriRail, Pro-Log en Port Shuttle hebben al aangegeven met het systeem te gaan werken. “Zij willen niets liever dan een volle trein of binnenvaartschip. Meer operators zullen volgen, want het enthousiasme is groot”, aldus Swarttouw, die als Managing Director de dagelijkse leiding heeft over TEUbooker.com. Hoewel de site zich nu richt op transport binnen de Rotterdamse haven, moet het platform straks ook het Europese achterland ontsluiten.
“Door op een innovatieve manier vraag en aanbod aan elkaar te koppelen, ondersteunt TEUbooker de verdere optimalisatie van het logistieke proces binnen Rotterdam. Dit is positief voor de partijen in de keten”, aldus Hans Nagtegaal, Director Containers Havenbedrijf Rotterdam.
Redactie LogistiekProfs