Nederland binnenkort van start met platooning

Redactie
15 september 2016
2 min

Platooning op de Nederlandse wegen lijkt geen toekomstmuziek meer te zijn. Rijkswaterstaat heeft met grote bedrijven als Albert Heijn, Jumbo en Unilever afspraken gemaakt over het op korte termijn inzetten van trucks die in een colonne rijden. Dat zou zorgen voor een veiliger wegtransport en besparing van het brandstofverbruik.

Tegenover BNR laten TLN en Rijkswaterstaat weten er binnen een jaar een flink aantal real life cases op de weg zullen rijden. De trucks rijden in een colonne, waarbij de voorste vrachtwagen de snelheid bepaalt. De andere trucks volgen op korte afstand en remmen of trekken op wanneer ze via WiFi een seintje krijgen. Daar is geen chauffeur voor nodig. Het systeem is volgens Rijkswaterstaat zelfs oplettender dan een chauffeur. “Het systeem is 25 tot 40 keer alerter, dus ik denk dat het veel veiliger is dan een mens”, aldus Dirk-Jan de Bruijn van Rijkswaterstaat. Door het systeem kunnen de trucks op minder dan een seconde afstand van elkaar rijden, waardoor er meer plek op de weg is voor andere voortuigen. Daardoor bevordert het de doorstroming van het verkeer.

Kennisinstituut TNO berekende eerder dat het rijden in colonnes een transportbedrijf jaarlijks een miljoen euro kan opleveren. Vrachtwagens die elkaar volgen op 1 seconde afstand besparen samen ongeveer tien procent brandstof en CO2-uitstoot. Zelfs de voorste truck zou 8 procent besparen dankzij de verminderde luchtweerstand. Bovendien scheelt het in de kosten wanneer enkele trucks in de colonne onbemand kunnen rijden.

Smart mobility
Eerder dit jaar organiseerde Rijkswaterstaat al een proef met platooning in de Rotterdamse Haven. Dat gebeurde in het kader van het EU-voorzitterschap van Nederland. Doel was om smart mobility, waaronder truck platooning, hoog op de Europese agenda te krijgen. De pilot-periode die binnenkort wordt gehouden, moet ook eventuele fouten in het systeem wegnemen.

Volgens Arthur van Dijk van TLN is het belangrijk dat platooning ook in de praktijk veelvuldig wordt getest. “’Je moet heel goed kijken op welke routes je het toepast. Als je de binnenstad gaat bevoorraden, is het sowieso niet ideaal om met een hele grote vrachtwagen te rijden. Er ontstaan nu veel meer mogelijkheden om efficiënter en duurzamer te rijden, maar ook qua rijtijden nieuwe logistieke oplossingen te bedenken”, aldus Van Dijk tegen BNR. 

Redactie LogistiekProfs

Gerelateerde artikelen