Voedselbedrijven die het Verenigd Koninkrijk gebruiken als distributiehub voor leveringen tussen het Europese vasteland en Ierland krijgen door de Brexit te maken met extra kosten en papierwerk. De levering van voedingsmiddelen komt daardoor onder druk te staan.
Daarvoor waarschuwen brancheverenigingen uit zowel de EU als het VK in de Financial Times. Veel Europese voedselbedrijven sturen hun producten voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland – dat nog altijd lid is van de EU – naar dezelfde distributiecentra in het VK. Ierse bedrijven doen vaak hetzelfde bij producten bestemd voor het Europese vasteland. De nieuwe handelsregels bepalen dat deze producten door die tussenstop afkomstig zijn uit het VK.
Een grote leverancier uit de EU, die anoniem wil blijven, stelt tegenover de krant dat deze extra kostenpost van toepassing is op circa dertig trucks per week. Die trucks bevatten levensmiddelen uit het Europese vasteland die verscheept worden naar Dublin.
Extra vrachtwagens en hogere prijzen
Deze regels zorgen er waarschijnlijk voor dat bedrijven stoppen met leveren aan Ierland, zegt Dominic Goudie van de Britse sectororganisatie Food and Drink Federation. “Het voegt aanzienlijke extra kosten en complexiteit toe voor producenten uit de EU en het VK die hun supply chains moeten herstructureren”, aldus Goudie. Hij verwacht dat er daardoor meer vrachtwagens op de weg komen en dat de consumentenprijzen in zowel de EU als het VK zullen stijgen.
Aanpassen aan nieuwe situatie
Een EU-functionaris meent dat de levensmiddelenindustrie zich moet voegen naar de nieuwe situatie. “Het Verenigd Koninkrijk zal geen distributiehub voor de Europese Unie meer zijn.” Transport van goederen tussen Ierland en de EU verloopt in de toekomst waarschijnlijk vaker via directe veerboten. Die varen tussen Ierland en Frankrijk.
Afbeelding: Alexandros Michailidis / Shutterstock.com