EVO en Transport Logistiek Nederland zijn nog steeds niet tevreden over prijs voor de tachograafkaarten die door Kiwa Register wordt gevraagd. Ondanks dat de prijs van de kaarten in 2016 met twee euro zal dalen, is het bedrag nog steeds te hoog, vinden de verladersorganisatie EVO en TLN.
Op de website van EVO meldt de organisatie dat de prijs nog steeds te hoog is. De tachograafkaarten kosten in het nieuwe jaar 97 euro per kaart. “EVO en TLN blijven strijden tegen Kiwa Register, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over de totstandkoming van dit tarief.”
Kostendekkend
Volgens de organisaties is de prijs te hoog omdat de kosten ruimschoots zouden worden gedekt en het niet de bedoeling is dat er winst op de kaarten wordt gemaakt. “Momenteel loopt er een onderzoek naar de kostendekkendheid van dit tarief. Uit eerdere onderzoeken bleek namelijk dat het tarief voor tachograafkaarten veel te hoog is – veel hoger dan de kosten die Kiwa maakt om de kaarten te maken.” Het onderzoek over de opbouw en totstandkoming van de kaarten zou al eerder moeten zijn afgerond. Aanvankelijk was dit gepland voor 2015, maar het onderzoek liep vertraging op. De resultaten worden nu medio 2016 verwacht.
Meer duidelijkheid
EVO is al meer dan een jaar bezig om meer duidelijkheid te krijgen over de hoge kosten. “We blijven in deze discussie benadrukken dat het tarief uitsluitend de kosten van een efficiënt bedrijfsproces mag dekken. Daarnaast blijft het een raadsel waarom de tarieven in omringende landen lager liggen,” meldt de organisatie op zijn website. De prijs in Nederland is aanzienlijk hoger dan in andere landen.
Redactie LogistiekProfs