Met een flinke meerderheid heeft het Europees Parlement zich uitgesproken tegen de invoering van de Duitse wegentol. 510 leden stemden tegen, tegenover 126 stemmen die voor de invoering waren.
Volgens het parlement discrimineert de Duitse tol op basis van nationaliteit. Het plan voorziet in wegenvignetten die voor schone auto’s goedkoper zijn dan voor vuilere. Duitse weggebruikers krijgen als compensatie korting op de wegenbelasting die hoger is naarmate een auto milieuvriendelijker is. ”Buitenlandse weggebruikers betalen dus de tekorten in de Duitse wegenbelasting”, stelt Europarlementatier Wim van de Camp (CDA).
Ook vreest Van de Camp samen met collega Jeroen Lenaers voor de negatieve gevolgen voor grensregio’s. ‘Het Duitse wetsvoorstel is in strijd met het idee van een Europese interne markt,’ aldus Lenaers. Nederland heeft samen met Oostenrijk aangekondigd juridische stappen te ondernemen als het plan wel doorgaat.
Bezwaarprocedure
In september gaf Brussel aan het tolplan voor te leggen aan het Europees Hof van Justitie, omdat er bedenkingen bestonden over de eerlijkheid van het plan. In november sloot EU-commissaris Violeta Bulc (Transport) ineens een akkoord met de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt en werd de procedure opgeschort.
Volgens Van de Camp en Lenaers is het nodig dat de Europese Commissie de bezwaarprocedure tegen deze wet weer opstart. “We willen niet wachten tot een Europese rechter over een paar jaar de wet naar de prullenbak verwijst. Voorkomen is beter dan genezen.”