Zo’n
600 duizend transportondernemers betaalden tussen 1997 en 2004 te veel voor
hun vrachtwagens, door prijsafspraken die vrachtwagenfabrikanten DAF, Volvo/Renault, Daimler, Iveco en
MAN met elkaar maakten. De eerste twaalf transportbedrijven zijn nu naar de Ierse rechter gestapt om geld terug te eisen.
Eén
van de twaalf bedrijven is het Ierse Lenaghan International Transport. Het bedrijf zou
in 2005 teveel hebben betaald voor een DAF-truck. Onduidelijk is wat de eis van de bedrijven is. Niet alleen DAF, maar ook de andere fabrikanten zouden in deze zaak worden aangeklaagd.
Kartelvorming
DAF,
Volvo/Renault, Damiler, Iveco en MAN maakten tussen 1997 en 2004 prijsafspraken
en afspraken over de introductie van nieuwe, schonere technologieën. Dat
gebeurde op handelsbeurzen en via de telefoon. Vanaf 2004 werd informatie
ook digitaal uitgewisseld en communiceerden de bedrijven via enkele Duitse
dochterondernemingen. De kartelvorming kwam pas jaren later aan het licht. In
2011 viel de Europese Commissie de kantoren van de deelnemende
bedrijven binnen. In 2014 volgden officiële punten van bezwaar. De fabrikanten
moeten een boete van 2,93 miljard euro betalen. De Europese Commissie wil met
de hoogte van het bedrag een signaal afgeven dat kartelvorming in Europa
onacceptabel is. MAN, onderdeel van Volkswagen, ontvangt geen boete
omdat het aan de bel trok bij de Europese Commissie.
TLN wil compensatie voor gedupeerde ondernemers
Als het aan Transport en Logistiek Nederland (TLN) ligt, komt er op korte termijn een compensatie voor transportondernemers die de dupe zijn geweest van kartelvorming door de fabrikanten. De ondernemersorganisatie wil dat de betrokken fabrikanten om tafel gaan met de sector voor een goede regeling en schadeafwikkeling.
Redactie LogistiekProfs