Bedrijven gebruiken vaak te grote verzendverpakkingen voor hun producten. Dertig tot veertig procent van deze pakketten bestaat uit lucht, zo blijkt uit onderzoek van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL). De te groot bemeten verpakkingen nemen niet alleen kostbare ruimte in beslag tijdens het transport, maar bestaan ook nog eens uit te veel verpakkings- en opvulmateriaal. Hierdoor is ruim een derde van de verzendverpakkingen minder duurzaam dan ze zouden kunnen zijn, niet in de laatste plaats omdat er meer bezorgritten nodig zijn om de producten af te leveren.
Twee Amerikaanse bezorgbedrijven namen al het initiatief om hun klanten te stimuleren minder lucht te verpakken. UPS en FedeX introduceerden een systeem dat de verzendprijs van een pakket berekent op basis van de grootte in plaats van op het gewicht: Dimensional Weight Pricing (DWP). De bezorgkosten zijn hoger bij grotere pakketten, waardoor bedrijven kritischer worden op de grootte van hun verzendverpakkingen. Het systeem Dimensional Weight Pricing (DWP) wordt al sinds 2015 toegepast in de Verenigde Staten. Nederlandse bedrijven die naar Amerika exporteren moeten dus al rekening houden met deze nieuwe manier van prijsbepaling. Drie manieren om minder lucht te verpakken zijn:
Analyse van het assortiment
Het verpakken van minder lucht begint bij een analyse van het assortiment. Bij een grote diversiteit aan producten in veel verschillende formaten is een breder dozenassortiment vaak voordeliger dan een smaller assortiment. De inpakker kiest dan voor elk product de best passende verzendverpakking, waarmee het bedrijf op kosten voor verpakkings- en opvulmateriaal bespaart. Een passende doos zorgt ook nog eens voor minder schadegevallen tijdens transport, omdat het product minder bewegingsruimte in de doos heeft en beter gefixeerd wordt.
Aanpassen primaire verpakking
Ook de primaire verpakking kan een rol spelen in het formaat van de verzendverpakking. Soms hebben de primaire verpakkingen onhandige vormen, waardoor ze een grotere verzendverpakking vereisen. Een kleine aanpassing in de primaire verpakking kan al volstaan om een beter passende verzendverpakking te kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld door producten in de primaire verpakking niet op elkaar maar naast elkaar te verpakken. Een pakketje kan dan in plaats van als pakketpost als brievenbuspost worden verstuurd. Je kunt nog een stap verder gaan door de primaire verpakking te laten dienen als verzendverpakking. Bijvoorbeeld door een dikkere soort golfkarton of andere sluiting te kiezen, waardoor de primaire verpakking direct de functie van een verzendverpakking inneemt. Hierdoor kan een aanpassing in de primaire verpakking in sommige gevallen zelfs besparen op de bezorgkosten.
Doos op maat
Bedrijven kunnen er ook voor kiezen om voor elke zending een doos op maat te maken, ook wel de Box-on-Demand genoemd. Bij grote volumes en diversiteit in het assortiment is de doos op maat een voordelige manier om slimmer te verpakken. De machine maakt voor elk product of elke zending een passende doos, waardoor een bedrijf nog meer dan bij een breed dozenassortiment bespaart op verpakkings- en opvulmateriaal en ruimte in transport.
Samengevat begint ‘slimmer verpakken’ dus met een analyse van het assortiment. Zijn er opties voor een breder dozenassortiment of is een Box-on-Demand machine nog voordeliger? Aanpassingen in de primaire verpakkingen kunnen daarnaast zorgen voor een efficiëntere verzending. Hierdoor arriveren producten op een duurzamere manier en voor lagere kosten bij de klant.
Dirk Wijnveen – Business Unit Manager Food Retail & Industry bij Bunzl