Pizzaketen Domino’s is weer volop aan het innoveren. Na experimenten met een bezorgrobot, werkt Domino’s nu ook aan bezorging per drone. Het bedrijf heeft een eerste testvlucht in Nieuw-Zeeland uitgevoerd. Volgend jaar hoopt het met de drone ook in Nederland te bezorgen.
De bezorgdrone van Flirtey, het bedrijf dat de drones ontwikkelt, is in staat om autonoom naar een bepaalde locatie te vliegen. Dit gebeurt op een hoogte van zestig meter. De bestelling wordt via een kabel bij de klant voor de deur gelegd. Hierdoor hoeft de drone niet te landen en kan deze weer terugvliegen naar Domino’s voor de volgende bestelling.
Domino’s wil de drones gaan inzetten naast de huidige bezorgmiddelen. Vooral in moeilijk bereikbare gebieden moet het vliegtuigje uitkomst bieden. Zo kunnen de drones pizza’s bezorgen op het Nederlandse platteland. “Een dicht bevolkte stad heeft meer baat bij een bezorger op een e-bike, dus we kijken met dronebezorging naar andere situaties”, aldus een woordvoerder van Domino’s tegenover RTL. Flirtey is momenteel in gesprek met Europese regelgevers. Het streven om volgend jaar een eerste testvlucht in Nederland uit te voeren.
Opvallend is dat er in 2013 een video op Youtube verscheen waarin een drone, de zogenoemde ‘DomiCopter’ een pizza van Domino’s afleverde. Het Amerikaanse moederbedrijf van Domino’s Pizza nam toen direct afstand van de video. Het bedrijf gaf aan in niet van plan te zijn om met drones te gaan bezorgen, ook niet in de toekomst. Daar lijkt de pizzaketen nu op terug te komen.
Bezorgrobot
Domino’s haalde eerder dit jaar het nieuws met de introductie van een bezorgrobot. De DRU (Domono’s Robotic Unit) bezorgt met een snelheid van 20 kilometer per uur en houdt ondertussen de pizza’s warm. De robot maakt gebruik van GPS en Google Maps om het adres van de klant te vinden. Eenmaal aangekomen bij het adres, kan de klant de compartimenten openen met de unieke code die via sms is binnengekomen.
Domino’s verwacht niet dat de robot binnenkort de straat op kan. De DRU dient nu nog als prototype en moet consumenten laten zien welke mogelijkheden hen in de toekomst te wachten staan.
Redactie LogistiekProfs