DB Schenker en MAN starten samen met de Universiteit Fresenius een praktijkproef voor ‘connected trucks’ in de logistieke sector. Het gaat om een realistische praktijkproef, wat inhoudt dat het platoonen in het reguliere schema van DB Schenker wordt getest.
MAN werkte in 2016 tijdens de European Truck Platooning Challenge al met de platooning-technologie, waarbij alle voertuigen in een konvooi met elkaar verbonden zijn. Volgens de partijen is het nu tijd voor de volgende stap: de inzet onder dagelijkse omstandigheden. Dat betekent dat de testtrucks van MAN volgens het reguliere schema van DB Schenker worden ingezet op ritten tussen München en Nürnberg. Voor het eerst gebeurt dat met chauffeurs van DB Schenker – bij voorgaande platooning-tests maakte MAN gebruik van testrijders. Vanaf april gaan de testvoertuigen in konvooi op de snelweg A9 rijden.
Dagelijkse inzet
DB Schenker voert de eerste testen uit zonder lading. De focus komt te liggen op het onderzoeken van de verkeersstromen en het trainen van de chauffeurs. Medio 2018 volgen ritten met vracht volgens het reguliere schema van de logistiek dienstverlener. Uiteindelijk zullen de konvooien drie keer per dag pendelen tussen de DB Schenker distributiecentra in München en Nürnberg.
Onderzoek naar impact op chauffeurs
De Universiteit Fresenius stelt bij het project de resultaten vast en evalueert deze. Het belangrijkste doel is om uit te vinden welke impact de nieuwe technologie op de chauffeurs heeft. Daarom richt het onderzoek zich op neurofysiologische en psychosociale niveaus. De resultaten daarvan worden gebruikt bij de ontwikkeling van nieuwe technologieën.