Bestelbusjes die midden op straat of half op de stoep stilstaan omdat de chauffeur snel een pakketje moet bezorgen, leveren in de stad veel ergernis op. De gemeente Amsterdam wil af van de foutparkeerders en begint daarom in september met een handhavingsoffensief.
Dat stelt een woordvoerder van Stadsdeel Centrum tegenover het Parool. Uit recent onderzoek van de gemeente blijkt dat foutgeparkeerde bestelbusjes in de top drie staan van grootste ergernissen. In 2015 kwamen er alleen in het centrum al 1789 klachten binnen over verkeerd geparkeerde bestelbusjes, een stijging van 11 procent ten opzichte van een jaar eerder. Hoog tijd voor het stadsdeel om strenger te controleren en eerder boetes uit te delen, zo waarschuwt de woordvoerder. “We zullen niet snel meer een oogje toeknijpen door de chauffeur te manen binnen vijf minuten weg te zijn.” Bij verkeerd parkeren ontvangt de chauffeur een boete van minimaal 90 euro. Wordt de auto weggesleept, dan kost dat 373 euro.
Alternatieven
Het handhavingsoffensief kan problemen opleveren voor chauffeurs, die vaak geen tijd hebben om naar een parkeerplek te zoeken of überhaupt geen parkeerplek in de buurt kunnen vinden. In veel steden wordt daarom al geëxperimenteerd met bezorger per fiets of boot. Zo introduceerde Albert Heijn onlangs een bezorgfiets in het centrum van Amsterdam. De bezorger haalt de boodschappen op in het magazijn aan de rand van de stad, om vervolgens zijn ronde te maken in de stad zelf. Daarnaast experimenteren meerdere partijen met elektrisch vervoer in kleinere wagens. Ook centrale afhaalpunten zouden een oplossing kunnen bieden.
Redactie LogistiekProfs