Amazon is druk aan het ontwikkelen op logistiek gebied. De
Amerikaanse webwinkelreus bouwt een app die de ladingen van vervoersbedrijven
aan vrachtverkeer moet koppelen.
Daarover schrijft Business Insider naar aanleiding van
bronnen dichtbij het bedrijf. Met de app kunnen de vervoersbedrijven een rit
boeken bij chauffeurs die dezelfde kant op moeten. Zij krijgen direct real-time
informatie over de prijzen en routes.
Bedrijven in de Amerikaanse logistiek kunnen door dergelijke
apps flink kosten besparen. Bemiddelingspartijen vragen namelijk zo’n 15
procent commissie voor het matchen van ladingen en vervoer. Amazon zou onder
dat percentage gaan zitten. In eerste instantie vooral om klanten te trekken.
De etailgigant is ondertussen ook druk bezig met het
opzetten van een eigen bezorgnetwerk. Amazon maakt nu nog veelvuldig gebruik
van bedrijven als UPS en FedEx, maar lijkt minder afhankelijk te willen zijn
van externe vervoerders. Zo wil het luchtvervoer in eigen hand houden door
vliegtuigen te leasen. Ook maakte het eerder dit jaar bekend te willen
investeren in zeevracht.
Redactie LogistiekProfs