Albert Heijn gaat zijn supermarkten in Amsterdam voortaan bevoorraden met twee elektrische trucks.
Dat schrijft de keten in een persbericht. De vrachtwagens – die zijn ontwikkeld en getest in samenwerking met Simon Loos, Ginaf en de gemeente Amsterdam – rijden dagelijks vijf tot zes keer heen en weer tussen het distributiecentrum in Zaandam en de binnenstedelijke filialen.
De e-trucks komen uit de stal van fabrikant Ginaf. Eén van de uitdagingen bij het ontwikkelen was het vinden van een compromis tussen flexibiliteit en actieradius enerzijds, en het laadvermogen anderzijds. De e-trucks beschikken nu over een laadcapaciteit die vergelijkbaar is met die van dieseltrucks. De accu’s worden tijdens het inladen van de trucks bij het distributiecentrum bijgeladen. Hierdoor kunnen de vrachtwagens vrijwel continue worden ingezet. De vrachtwagens hebben wel een ander uiterlijk: één van de trucks is voorzien van een Albert Heijn-logo, terwijl het andere de kleuren van Simon Loos draagt. De logistiek partner van Albert Heijn neemt de trucks in gebruik en gaat de filialen in het centrum bevoorraden.
Het is niet de eerste stap die Albert Heijn zet in het verduurzamen van haar logistiek. Zo bezorgt het online bestelde boodschappen in het centrum van Amsterdam per fiets. De bezorger haalt de boodschappen aan de rand van de stad op, om vervolgens zijn ronde te maken in de binnenstad. Daarnaast onderzoekt de supermarktketen de mogelijkheden om op Bio-LNG te gaan rijden. Nu rijdt het vooral op vloeibaar aardgas (LNG). De supermarktketen verwacht dat het op grote schaal toepassen van elektrische aandrijving nog een aantal jaar op zich laat wachten. Daarom ziet het de e-trucks vooralsnog als een aanvulling op het huidige wagenpark. “In deze gewichtsklasse rijden nu nog nauwelijks elektrische trucks. We gaan nu vooral leren en ervaren hoe bevoorrading met e-trucks werkt.”
Redactie LogistiekProfs