Vrachtwagens die achter elkaar rijden en zo een treintje vormen, leveren aardig wat veiligheidsproblemen op. Dat constateert de ANWB. De organisatie vroeg leden naar oplossingen voor de colonnevorming. Daaruit kwam naar voren dat weggebruikers vinden dat er strenger gecontroleerd mag worden op het afstand houden. TLN vindt juist dat het inhaalverbod aangepast moet worden.
Afhankelijk van de verkeersintensiteit
Transport en Logistiek Nederland verwacht dat het opheffen van een inhaalverbod voor vrachtauto’s een gunstig effect heeft op colonnevorming. De organisatie wil dat inhaalverboden afhankelijk worden gemaakt van de verkeersintensiteit. Ook pleit het voor het langer maken van de huidige invoegstroken.
Extra rijstrook
ANWB denkt dat een extra rijstrook ook kan bijdragen aan het oplossen van treintjesvorming. Zeker de A67, A15 A1 en A16 zouden aan hun maximumcapaciteit zitten betreffende de doorstroming en verkeersveiligheid. Met een extra rijstrook kan het inhaalverbod worden opgeheven en ontstaat er meer dynamiek in het verkeer.
Inhaalverbod
Sinds 2003 geldt op een groot deel van de Nederlandse snelwegen een inhaalverbod voor vrachtwagens. De afgelopen jaren zijn veel snelwegen verbreed tot drie of meer rijstroken, waardoor er geen inhaalverbod meer geld. Op de bovengenoemde wegen zou dit ook moeten gaan gelden, zodra er een extra rijstrook wordt gerealiseerd.
Redactie LogistiekProfs