De wekelijkse rust doorbrengen in de eigen cabine behoort binnenkort waarschijnlijk tot het verleden voor vrachtwagenchauffeurs in Duitsland. Onze oosterburen hebben een wetsvoorstel gemaakt waarbij de weekendrust in de cabine aan banden wordt gelegd. Begin december zal de Duitse werkgevers- en werknemersorganisatie om tafel gaan met de Duitse overheid om de wijzigingen van de voorwaarden te bespreken.
Duitsland niet het eerste land
Transport Logistiek Nederland heeft het wetsvoorstel ingezien en meldt de naderende wijziging van de regels. Andere landen zoals Frankrijk, België en Oostenrijk hebben de zogeheten weekendrust al verboden. Duitsland wil een stap verder gaan dan de andere Europese landen. Chauffeurs zijn, als de wet daadwerkelijk wordt veranderd, verplicht om de wekelijkse rust te pakken in de eigen woonplaats of op een standplaats van de werkgever. Dit moet gebeuren in een vast verblijf waardoor een cabine niet meer toegestaan is al rustplek. De werkweek moet zodoende strak worden gepland zodat de bestuurders zich aan de regels kunnen houden. Een hotelbezoek is daarbij ook niet toegestaan en daarmee zijn de nieuwe voorwaarden van de wet strenger dan die van de Fransen en de Belgen.
Overtreding met grote gevolgen
Wanneer de chauffeur zich niet aan de wet houdt, worden zijn rusttijden niet gezien als daadwerkelijke rust. Mocht bij een controle blijken dat de regels zijn overtreden, kan het voertuig zelfs worden stilgelegd.
De brancheorganisatie, Deutscher Speditions- und Logistikverband, heeft al aangegeven niet blij te zijn met het nieuwe wetsvoorstel. Volgens de organisatie beperkt het de vrijheid van de chauffeurs en de mogelijkheden om een goede planning te maken voor rijders en voertuigen waardoor het verre gevolgen heeft voor de concurrentiepositie van Duitsland. Volgens DSLV is een goede controle eveneens niet uitvoerbaar.
Redactie LogistiekProfs