Transport en Logistiek
Nederland (TLN) verwacht dat buitenlandse chauffeurs op Nederlandse
parkeerplaatsen hun weekendrust in de cabine gaan doorbrengen nu dat in
Duitsland verboden is. De brancheorganisatie pleit daarom voor Europese
regelgeving en handhaving op het gebied van rij- en rusttijden.
Duitsland heeft eind
maart, in navolging van België en Frankrijk, een wet aangenomen die chauffeurs
verbiedt de 45-uur rust in de cabine door te brengen. TLN verwacht dat de wet, die deze maand waarschijnlijk in werking treedt, zal leiden tot problemen. Onduidelijk is
namelijk waar de werknemer wel mag slapen. De verplichte 45 uur rust is niet
toegestaan in de cabine, maar ook een plaats waarbij de chauffeur gedwongen is
in de onmiddellijke nabijheid van het voertuig te blijven is volgens de Duitse
wet verboden. Houdt de chauffeur zich niet op de juiste manier aan deze 45-uur
rust, dan levert dat zowel hem als de ondernemer een boete van 60 en 180 euro
per uur op. De boete kan oplopen tot bedragen van 2.700 tot 8.100 euro.
TLN noemt het besluit van Duitsland vreemd, omdat de Europese Commissie binnenkort met
voorstellen komt die verduidelijking moeten geven aan het verbod. “Onbegrijpelijk
dat Duitsland met aanvullende regels is gekomen die niet Europees zijn afgestemd.
Het is immers Europese rij- en rusttijdenregelgeving”, reageert TLN-voorzitter
Arthur van Dijk. “We hebben juist een gelijk speelveld nodig in Europa. Meer
samenwerking op handhaving. En op dezelfde manier handhaven.” Van Dijk roept de
(demissionaire) minister op om de Nederlandse handhaving snel in de pas te
laten lopen met de handhaving in Duitsland, België en Frankrijk.
Redactie LogistiekProfs