Het gaat goed met de transportsector. De omzet mocht in 2016 dan licht dalen (-0,3 procent), de vervoersvolumes stegen met 2,3 procent. Bedrijven in het weg- en spoorvervoer zagen hun omzet stijgen. Voor deze bedrijven zijn ook de prognoses voor 2017 en 2018 gunstig, zo blijkt uit de Transport en Logistiek sectorprognose van ABN Amro.
Volgens ABN Amro is er een duidelijke tweedeling te zien tussen de verschillende vervoerders. Zo bleef de omzet van ondernemers in de binnenvaart en short sea shipping nog achter. De volumes van deze bedrijven zullen de komende jaren waarschijnlijk toenemen, maar de prijsdruk houdt aan. Wegvervoerders blijven profiteren van de aantrekkende bouwsector en detailhandel. Spoorvervoerders profiteren van de aantrekkende economische groei, de toename van de bouwsector en chemische industrie. Wel hebben zij last van de beperkingen op de Betuweroute.
Logistieke dienstverleners zagen hun omzet in 2016 met 1,6 procent dalen. Daarmee deden zij het wat minder goed dan de transportsector als geheel. Bedrijven in de opslag van goederen bleven op hetzelfde niveau. Zij blijven de aankomende jaren profiteren van de aanhoudende groei van e-commerce.
Het aantal faillissementen van het afgelopen jaar laat zien dat de sector op de juiste weg zit. In 2016 gingen er
239 bedrijven failliet. Dat is een daling van 2 procent ten opzichte van 2015. De daling was in de eerste
drie kwartalen van 2016 sterk. In het vierde
kwartaal van 2016 nam het aantal
faillissementen weer toe. De faillissementsgraad
ligt in de transportsector nog wel een stuk hoger
dan in Nederland als geheel. In 2016 was de
faillissementsgraad van de transportsector
0,62 procent, terwijl die in Nederland als geheel 0,32 procent was.
Bekijk hier het volledige rapport.
Redactie LogistiekProfs