Het eerste weekend van de brexit is vooralsnog rustig verlopen. De verwachte chaos in de havens van Rotterdam en IJmuiden bleef uit. Maandag, als het verkeer weer op gang komt, moet blijken of de douaneformaliteiten vertraging veroorzaken.
Groot-Brittannië is sinds 1 januari officieel geen onderdeel van de Europese markt meer. Na lang onderhandelen werd pas op kerstavond een akkoord bereikt over de toekomstige handelsvoorwaarden. Dat handelsakkoord houdt niet in dat er geen douaneformaliteiten plaatsvinden; per 1 januari worden alle in- en uitgaande goederen gecontroleerd.
Ondanks die douaneformaliteiten was er de afgelopen geen sprake van bijzonderheden, meldt TLN. Ook evofenedex ontving van de eigen achterbang nog geen signalen over vertragingen. Het eerste weekend van 2021 is waarschijnlijk niet maatgevend voor de rest van de maand. Het was namelijk extreem rustig op de handelsroute tussen het VK en Nederland. “Pas in de loop van komende week, als het verkeer toeneemt, wordt duidelijk waar het spaak kan lopen”, zegt een woordvoerder van TLN tegen het FD.
Veel vervoerders niet voorbereid
De Douane verwacht dat er de komende vier tot zes weken sprake zal zijn van vertragingen bij Mainport Rotterdam. Uit een inventarisatie blijkt namelijk dat één op de vier vervoerders nog niet beschikt over de juiste documenten. “Ondanks de gerealiseerde voorzieningen en het vele voorbereidende werk van Douane en andere partijen in de haven, zal er oponthoud zijn”, zegt Nanette van Schelven, directeur-generaal van Douane.
Noodparkeerplaatsen
Vervoerders die hun lading niet op de juiste manier van te voren hebben aangemeld bij Portbase, het communitysysteem in de haven, krijgen geen toegang tot de ferryterminals en worden doorverwezen naar speciaal daarvoor ingerichte noodparkeerplaatsen. Op de tijdelijke parkeerplaatsen kunnen de vervoerders de documenten alsnog in orde maken.