Logistiek dienstverlener DB Schenker en vrachtwagenfabrikant MAN gaan in 2018 tests uitvoeren met platooning. De vrachtwagens zullen op de Duitse A9 Autobahn tussen Mucnhen en Nürnberg in colonnes rijden.
Het is de eerste keer dat DB Schenker en MAN de technologie in de praktijk testen. De pilot omvat eerst alleen platooning, maar later testen de partijen ook zelfrijdende trucks op het bedrijfsterrein van DB Schenker.
Volgens Joachim Drees, topman bij MAN, kan platooning de verkeersveiligheid verbeteren. Kop-staart botsingen zouden namelijk vooral door menselijke fouten veroorzaakt worden. “Trucks digitaal aan elkaar verbinden is een veelbelovende oplossing voor dit probleem. Maar met platooning is er ook brandstof te besparen en is de infrastructuur efficiënter te gebruiken.” Ook DB Schenker verwacht dat het logistieke processen kan optimaliseren door aan de slag te gaan met de technologie. “Ons doel is om de drijvende kracht te worden achter het ontwikkelen van businesscases in deze nieuwe technologie en daarmee onze klanten op weg te helpen”, aldus Jochen Thewes van DB Schenker. Het bedrijf benadrukt dat de realisatie van het concept ook afhangt van wetgeving. Zelfrijdende trucks mogen nu nog niet op de openbare weg rijden.
Redactie LogistiekProfs