Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) gaat onderzoeken
welke meerwaarde het biedt om het afleveren van pakketten vaker aan
particulieren over te laten. Daarom lanceerde het Instituut gisteren het project Crowd Logistics.
Volgens het VIL is het hoog tijd om ‘de sector klaar te stomen voor deze
disruptieve trend’.
Aan het project nemen tien logistiek dienstverleners en
verladers deel: BD myShopi, Bringme, DHL Parcel, Dreamland, GLS, Kariboo!,
Mondial Relay, Multitrans, Procter & Gamble en Trimble. Met hun deelname moet
duidelijk worden dat crowd logistics, naast de bekende bedreigingen, ook voordelen
kan bieden voor grote bedrijven in de logistiek.
Crowd logistics
Bij crowd logistics is er sprake van burgers die, individueel of collectief, pakketten
bezorgen. Dat gebeurt meestal via een app. Chauffeurs maken vaak gebruik van hun
eigen vervoer. Dat levert binnen veel werkgebieden de nodige discussies op. Bij
dergelijke initiatieven treedt er nogal eens oneerlijke concurrentie op.
Bovendien zijn chauffeurs vaak niet in het bezit van vergunningen en
verzekeringen.
Meerwaarde voor logistieke spelers
Toch kunnen bedrijven dit onderdeel van de deeleconomie niet
negeren, aldus VIL. Het instituut wil daarom onderzoeken via welke businessmodellen
pakketbezorging door particulieren en semiprofessionals economisch haalbaar is.
Op haar website schrijft het VIL: “Wat zijn de wettelijke gevolgen hiervan,
onder op het gebied van productverantwoordelijkheid? Hoe valt het te integreren
in de huidige bedrijfslogistiek? Wat is de meerwaarde ervan voor zowel de
logistieke spelers als voor de maatschappij? Via concrete return on investment
berekeningen, impactanalyses en ook praktijktesten zowel voor b2b- als
b2c-toepassing zoekt het VIL de antwoorden.”
Redactie LogistiekProfs
Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.