Winkelketen Hema gaat haar supply chain optimaliseren, onder meer door inzet van artificial intelligence (AI) en machine learning (ML). Het vernieuwde proces moet leiden tot een verbeterde klantervaring en hogere winst.
“Wij zijn enorm gedreven om van een retailer naar een wereldwijd merk te groeien”, zegt Carsten Klomp, CIO Hema over de transformatie. “Een modern IT-landschap zal deze groei, waarbij flexibiliteit, kostenbewustzijn en marktintroductietijd van belang zijn, mogelijk maken.”
JDA
Voor het transformeren van de supply chain maakt HEMA gebruik van de fulfilmentoplossing van JDA. De winkelketen werkt op andere gebieden al jaren samen met deze softwareleverancier, voor de supply chain echter nog niet. De retailer gaat JDA Luminate Demand Edge en JDA Fulfillment inzetten om haar keten te optimaliseren.
JDA Luminate Demand Edge is een cognitieve SaaS-oplossing die gebruik maakt van machine-learning algoritmes om nauwkeurige vraagvoorspellingen te doen. JDA Fulfillment helpt Hema de marges te optimaliseren door op het juiste moment de juiste voorraad in de juiste distributiecentra en winkels te hebben. Door gebruik te maken van vraagsignalen uit de praktijk kunnen optimale voorraad- en distributieplannen worden gemaakt. Sinds eind vorig jaar heeft JDA, door overname van Blue Yonder, artificial intelligence en machine learning in haar fulfilmentoplossingen geïntegreerd.
Datagedreven supply chain
Klomp: “Dit stelt ons in staat het bedrijf nog meer datagedreven te maken. We zien grote kansen met het gebruik van machine learning om de overall kwaliteit te verbeteren en onze collega’s en winkels te ondersteunen hun werk zo goed mogelijk te kunnen doen. Samen zullen we de digitale toekomst van HEMA vormgeven, met JDA als belangrijke factor.”