Het inhaalverbod voor vrachtwagens wordt versoepeld. Vrachtwagens mogen op autosnelwegen waar de vluchtstrook als spitsstrook wordt ingezet weer gaan inhalen. Dat heeft Melanie Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu, bekend gemaakt.
Het gaat in totaal om negentien spitsstrooktrajecten met drie of meer rijstroken. Op deze trajecten zijn de veiligheidsrisico’s klein. Een inhaalverbod zou daarom niet nodig zijn.
Niet overal versoepeld
Op 3 trajecten wordt het inhaalverbod wel gehandhaafd. Dat zou gaan om de A9 van Badhoevedorp naar Raasdorp en om de beide richtingen op de A2 tussen Urmond en Vonderen. De stroken zouden daar op sommige plekken te smal zijn.
Veiligheidsproblemen
De versoepeling volgt kort nadat de ANWB constateerde dat treintjesvorming door vrachtwagens veiligheidsproblemen oplevert. Het opheffen van het inhaalverbod zou de doorstroming bevorderen en voorkomen dat de vrachtwagens colonnes vormen.
Afhankelijk van verkeersintensiteit
Het inhaalverbod werd in 2003 op een groot deel van de Nederlandse snelwegen ingevoerd. Het was in eerste instantie bedoeld om het verkeer rijdend te houden en de veiligheid juist te bevorderen. Transport en Logistiek Nederland pleitte er daarom voor dat inhaalverboden afhankelijk worden gemaakt van de verkeersintensiteit. Met deze versoepeling lijkt minister Van Haegen dit verzoek te honoreren.
Redactie LogistiekProfs