‘Verpakkingsverantwoordelijke binnen logistiek is van cruciaal belang’

Redactie
10 november 2015
2 min

Zodra er een iemand binnen een bedrijf aangewezen wordt die verantwoordelijk is voor verpakkingen, kan dat vele duizenden euro’s schelen. Dit stelt Johan Faes, directeur van Faes Group in het LogistiekProfs-theater tijdens Logistica. 

Volgens Faes moet een belangrijk principe uit de logistiek sector ook gebruikt worden in de verpakkingssector: 4PL, ook wel Fourth Party Logistics genoemd. Een partij die een bedrijf alles uit handen neemt wat met logistiek te maken heeft. “Waarom wordt dit nog zo weinig gebruikt voor verpakkingen, terwijl we zoveel versturen tegenwoordig?” vraagt Faes zich af.

Het zou vele voordelen brengen, zo beargumenteert hij. “Verpakkingen zijn vaak iets waar niemand en tegelijkertijd iedereen verantwoordelijk voor is. Zodra je een iemand écht verantwoordelijk maakt, zal het een stuk beter gaan.” Het gaat ook nog flink vaak fout, zo blijkt uit een studie die Faes Group samen met de Rijksuniversiteit Groningen deed. “De directe én indirecte kosten als een verzending verkeerd gaat lopen bij de drie bedrijven die we onderzochten in de miljoenen euro’s.”

Communicatie
Dat moet beter kunnen, maar daar is een verandering voor nodig, beargumenteert Faes. “Allereerst moet de communicatie veranderen. Tussen medewerkers en in het magazijn bijvoorbeeld, waar sommige mensen geen idee hebben wat ze verpakken, waar het heen gaat en wat ermee moet gebeuren. Dat is cruciaal.” Maar ook wereldwijde communicatie is belangrijk. Daarop bedacht Faes Group de Packassist, een applicatie die met behulp van het scannen van de barcode precies kan vertellen wat er met het pakketje gaat gebeuren.

Die barcode op het pakket is een volgend iets wat moet veranderen, volgens Faes. “Zorg voor uniformiteit en maak afspraken over het coderen van je pakketten. Wie dat goed voor elkaar heeft, kan op het gebied van internationale handel veel doorlooptijd besparen: als de douane je pakketjes langzaam begint te herkennen, kan dat je veel tijd schelen.”

Tot slotte pleit hij voor het gebruik van data. “We verzamelen allerhande data van onze consumenten. Maak hier gebruik van door een analyse te maken van de goede kanten, maar ook van de keren dat het fout gaat. Wie dit goed in kaart weet te brengen, kan fouten voorkomen.”

Op woensdag 11 november geeft Johan Faes in het LogistiekProfs-theater een tweede lezing omtrent het onderwerp verpakken. Wilt u deze lezing bijwonen? U kunt zich hier gratis inschrijven!

Redactie LogistiekProfs 

Gerelateerde artikelen