Wanneer het gaat over mobiel intern transport, is het haast onmogelijk om de tractiebatterij niet te noemen. De ontwikkelingen van lithium-ionbatterijen gaan zo rap, dat ook de traditionele lood-zuurbatterijen niet achter kunnen blijven en flink aan verandering onderhevig zijn. Ondertussen wordt de data uit batterijmanagementsystemen vaker aan analyses onderworpen, waardoor het mogelijk is om de total cost of ownership van hef- en magazijntrucks verder te verlagen. Door al deze ontwikkelingen is batterijtechniek dan ook een belangrijk thema tijdens de vakbeurs Logistica, die van 10 tot en met 13 november in de Jaarbeurs plaatsvindt.
De groeiende populariteit van elektrische aandrijving voor hef- en magazijntrucks is terug te zien in cijfers van branchevereniging BMWT. Van al het verkochte mobiel intern transport is slechts 10 procent uitgerust met een verbrandingsmotor. Vijftien jaar geleden was dat nog een kwart van het verkochte transport. Volgens BMWT is dat vooral toe te schrijven aan de ARBO-richtlijnen. “Onder druk van deze richtlijnen zien we ook in het zwaardere segment een steeds beter aanbod van elektrische heftrucks. Ook de grote heftruckproducenten hebben daarin de afgelopen jaren flink geïnvesteerd”, aldus Willem Stehouwer, voorzitter van de sectie tractiebatterijen van BMWT.
In navolging van de auto-industrie zijn betere eletkrische aandrijfsystemen ook in de mobiel interne transportsector een belangrijk thema. Er wordt veel geïnvesteerd in de onderzoek en ontwikkeling ervan, met als gevolg het ontstaan van lithium-ionbatterijen (Li-Ion). Deze batterijen hebben een hoger rendement – ruwweg 95 procent tegen 90 procent bij traditionele lood-zuur-batterijen – en zijn beter in staat om de energie die vrij komt bij het laten zakken van de vorken weer op te slaan (regeneratie). Daarnaast zijn ze compacter, lichter en onderhoudsvriendelijk. Bijvullen met water hoeft bijvoorbeeld niet.
Aanpassen van CE-certificaat
Toch wint de Li-lon-batterij het nog niet op alle vlakken van de lood-zuur-batterij. De Li-lon-batterijen zijn relatief duur en worden als gevaarlijke goederen bestempeld omdat er in het verleden incidenten hebben plaatsgevonden. “De chemische stabiliteit is een punt van aandacht, maar onder controle”, legt Stehouwer uit. Daarnaast is de Li-lon-batterij nog niet voor elke truck geschikt. “Het CE-certificaat van de truck moet daarvoor worden aangepast, en dat heeft nog niet iedereen op orde. Bovendien leidt het lage gewicht van Li-Ion-batterijen ertoe dat heftrucks extra kilo’s moeten bijzetten als contragewicht. Uiteindelijk zal dat leiden tot ontwerpaanpassingen van trucks, zoals sommige heftruckproducenten nu al laten zien op beurzen”.
Ook op het gebied van conventionele batterijtechniek gebeurt er genoeg. Batterijproducenten zouden veel mogelijkheden zien voor de verbetering van tractiebatterijen. Met andere samenstellingen zouden de prestaties fors kunnen verbeteren. Stehouwer wijst ons ook op de terugkeer van de brandstofcel. “Deze was even uit beeld, maar komt weer terug. Het grote voordeel is dat de inzetduur omhoog gaat omdat een lege waterstoftank snel verwisseld kan worden.
Analyseren van data
Leveranciers van batterijen zien hun rol veranderen door alle ontwikkelingen in de batterijtechniek. Heftruckleveranciers gaan vaak zelf aan de slag met Li-lon-batterijen, waardoor batterijleveranciers buitenspel komen te staan. BMWT verwacht dat over vijf jaar 10 tot 20 procent van de trucks op deze technologie draait. Voor leveranciers is het daarom zaak zich op een andere manier onmisbaar te maken. Dit zal vooral gaan over het bieden van kennis en ervaring op het gebied van laadsystemen en batterijmanagementsystemen. Zo is er een rol voor hen weggelegd bij het analyseren van de data over het laden en ontladen van batterijen, dat mogelijkheden biedt voor verlaging van het energieverbruik en verlenging van de levensduur van batterijen. “Dankzij data-analyse kunnen we voorspellen welke batterij onderhoud nodig heeft of vervangen moet worden, maar ook advies geven over het type batterij of het laadregime. Een nieuwe generatie laders gaat dat mogelijk maken”, aldus Stehouwer.
Dit artikel is geschreven in het kader van vakbeurs Logistica. Meer lezen over de beurs? Kijk dan op onze beurspagina!
Redactie LogistiekProfs