Sneller schakelen en minder verspillen met slimme algoritmes

Redactie
03 oktober 2018
4 min

De complexiteit in retail- en groothandelketens loopt uit de klauwen. Wie zijn klanten geen nee wil verkopen, zal snel moeten schakelen tussen verschillende voorraadpunten en distributiekanalen. Wie tegelijkertijd zijn kosten in de hand wil houden, zal zijn operatie slimmer moeten inrichten. De vakbeurs ICT & Logistiek laat op 7 en 8 november zien dat moderne ICT-systemen onmisbaar zijn in retail en groothandel.

Wat voor retailers geldt, geldt ook voor groothandels. Klanten bestellen steeds vaker en steeds later via internet en verwachten een snelle levering conform hun specificaties. Ligt een artikel niet in het dichtstbijzijnde distributiecentrum op voorraad? Dan moet het uit een ander voorraadpunt in de keten komen, of dat nu een warehouse, een depot of een winkel is. Die toenemende vraag van klanten om service op maat leidt tot extra complexiteit en extra kosten, die retailers en groothandels alleen dankzij moderne ICT-systemen onder controle kunnen houden.

René van den Elsen en Jos Koenders zijn twee adviseurs die retailers en groothandels helpen bij de selectie en implementatie van warehouse management systemen (WMS). Zij praten dagelijks over de logistieke uitdagingen die deze bedrijven ondervinden. “Neem als voorbeeld de internationalisering”, verklaart Van den Elsen. “Een Nederlandse groothandel in voedingssupplementen is dankzij zijn webshop in korte tijd erg snel gegroeid, maar krijgt nu opeens ook orders uit Duitsland. Om ook die klanten korte levertijden te garanderen wil het bedrijf een lokaal voorraadpunt creëren, maar hoe stuur je dat aan?”

Dynamic order management

Het antwoord op dat soort vraagstukken is DOM: dynamic order management. Een DOM-systeem gebruikt slimme algoritmes om te bepalen vanuit welk voorraadpunten een order het beste kan worden uitgeleverd. “Orderorchestratie is een beter woord, maar een DOM-systeem doet veel meer dan dat”, stelt Van den Elsen. “Denk aan voorraad allocatie: welke artikelen moet je op welk voorraadpunt neerleggen om klanten zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Stel dat de vraag naar een bepaalde landbouwmachine verschuift van West- naar Oost-Europa. Dan moeten de reserve-onderdelen meeverhuizen.”

Retailers en groothandels die mede dankzij dit soort systemen snel kunnen schakelen, slagen erin hun prestaties richting klanten te verbeteren en tegelijkertijd hun kosten te verlagen. Van den Elsen noemt het voorbeeld van een groothandel in consumentenproducten die veel inkoopt in het Verre Oosten. Op het moment dat de containers aan de andere kant van de wereld op de boot gaan, is de eindbestemming nog niet bekend. “Pas onderweg wordt beslist of die container naar het distributiecentrum in Nederland of in Oost-Europa gaat. Noem het opportunistic supply.”

Lees ook: Slimme ICT noodzakelijk voor verdere innovatie in bouwlogistiek

Slimmer verpakken en verzenden

Ook in het warehouse blijft optimalisatie wenselijk. Met de opkomst van e-commerce stijgt bijvoorbeeld de vraag naar slimme oplossingen voor het verpakken en verzenden van orders. Een webshop als Coolblue heeft de keuze uit verschillende doosformaten, waarvan de hoogte wordt aangepast aan het volume van de order. “Slimme algoritmes zijn in dat geval nodig om exact te kunnen berekenen wat het volume van een order is, maar ook om orderpickers te instrueren hoe de producten in die doos moeten worden gestapeld”, legt Koenders uit. “En dan volgt de keuze van de vervoerswijze. Is het goedkoper om meerdere dozen voor één klant apart te versturen of samen op een pallet te zetten?”

In een tijd waarin gratis verzending de norm is, zijn slimme oplossingen met algoritmes noodzakelijk om de transportkosten te minimaliseren. De vraag is of gratis verzending ook op lange termijn houdbaar blijft. Zeker nu de pakketvervoerders onder druk staan om hun chauffeurs beter te betalen. “We zullen steeds meer differentiatie in de service aan klanten zien”, verwacht Van den Elsen. “Niet iedereen hoeft zijn order dezelfde dag te ontvangen. Biedt klanten korting als ze bereid zijn een paar dagen te wachten. In het warehouse kunnen die orders worden gebruikt om de lege uren op te vullen. Het WMS moet vervolgens verschillende prioriteiten aan orders kunnen koppelen, maar de prioriteit van orders met minder haast na een paar dagen wel verhogen. Anders komt die order nooit het systeem uit.”

Selectietraject als formatiebespreking

Koenders en Van den Elsen adviseren bedrijven om bij de aanschaf van een logistieke software naar de hele IT-infrastructuur te kijken. Een WMS bijvoorbeeld moet in toenemende mate kunnen communiceren met andere systemen: met de webshop over voorraadinformatie en afleveropties, met een content management systeem voor aanvullende documentatie en met een warehouse control systeem voor de aansturing van sorters of conveyors. “Of neem een groothandel die zijn klanten met een productconfigurator in staat stelt om eenvoudig de juiste onderdelen te bestellen. Als een klant dat product snel wil hebben, moet die productconfigurator wel weten welke onderdelen op voorraad zijn. Dat vraagt om een koppeling met het WMS.”

De twee ervaren adviseurs waarschuwen bedrijven dat selectietrajecten ingewikkelder worden, juist vanwege het belang van de koppeling met andere IT-systemen. “De gesprekken met softwareleveranciers beginnen meer en meer op formatiebesprekingen te lijken: welke systemen vormen samen de beste oplossing? Steeds vaker zien we dat combinaties van softwareleveranciers samen een offerte uitbrengen”, weet Van den Elsen, die wordt aangevuld door Koenders. “Met name in e-commerce zien we steeds meer bedrijven met hun eigen IT-afdeling. Die zoeken een WMS, dat ze zelf eenvoudig kunnen uitbreiden met eigen applicaties. Ook dat stelt eisen aan het WMS. Die applicaties moeten wel overeind blijven als het WMS een update ondergaat.”

ICT & Logistiek

ICT & Logistiek vindt plaats op 7 en 8 november in de Jaarbeurs te Utrecht. Registreren voor ICT & Logistiek kan via de website.

Gerelateerde artikelen