Over drie jaar maken de meeste magazijnen gebruik van augmented reality. Dat stelt Laurens Lapre, Vice President Consulting bij GCI. Volgens Lapre is de huidige technologie al tot heel veel in staat. “Met een augmented reality bril kan je een verdwaald pakketje in een loods weer terugvinden.”
Lapre doet deze uitspraak op de finaledag van LMhJ, tijdens een debat over technologie in de logistiek. Volgens de Vice President van GCI, specialist in informatietechnologie, is augmented reality geen toekomstmuziek meer. “Het bekendste voorbeeld is natuurlijk Pokémon Go. Maar ook in de logistiek zijn er al veel mogelijkheden met augmented reality. Het meest logisch is natuurlijk het scannen van pakketten. Onbekender is dat de technologie bijvoorbeeld al in staat is om de afmetingen van een pakketje te meten wanneer je het oppakt.”
Uit een enquête onder de aanwezigen in de zaal blijkt dat de meeste aanwezigen niet verwachten dat orderpickers in Nederland de komende jaren bestellingen klaarmaken met behulp van augmented reality. De technologie lijkt zeker een toekomst in de logistiek te hebben, maar de vraag is of bedrijven het op korte termijn gaan adopteren. Veel aanwezigen geven aan dat hun magazijnen hier helemaal niet op zijn ingericht. “Als je al een groot gedeelte van je operatie geautomatiseerd hebt, is het ook eenvoudiger om dit te implementeren. Heb je dat niet, dan moet je je misschien afvragen of je misschien sneller moet automatiseren”, reageert Lapre.
Verder verwacht een aantal mensen dat niet alle magazijnmedewerkers hier mee om kunnen gaan. In magazijnen is zo’n 20 procent van de mensen bijvoorbeeld laaggeletterd. Wat betekent dit voor hen? Volgens Lapre moet dat geen problemen opleveren. “Het mooie van digitalisering is juist dat je afbeeldingen kan gebruiken. Mensen hoeven met een bril misschien zelfs minder te lezen.”
Wat denkt u? Is augmented reality toekomstmuziek of gaan we hier op korte termijn al meer van zien?
Redactie LogistiekProfs