Heftruckchauffeurs gaan over het algemeen met plezier naar hun werk. Uit onderzoek van BLOM Opleidingen blijkt dat meer dan 70 procent van de heftruckchauffeurs best tevreden is over de functie die ze uitoefenen. Onder de chauffeurs met een vast contract, ligt dat percentage zelfs op 80 procent.
BLOM Opleidingen hield afgelopen zomer een enquête onder ruim 1100 heftruckchauffeurs. Doel van het onderzoek was om inzicht te
krijgen in de verbeterpunten voor de intern transportwereld en daarbij de
heftruckchauffeur een stem te geven.
Complimentjes
Chauffeurs die ontevreden waren over hun functie of het bedrijf waar ze werkten, schreven dat vooral toe aan slechte communicatie, tijdsdruk of de leidinggevende. In het laatste geval spelen complimenten een grote rol. Van de heftruckchauffeurs die dagelijks een compliment ontvingen, is 82 procent met tevreden met de leidinggevende. Bij leidinggevenden die nooit een compliment geven, zegt slechts 26 procent van de chauffeurs tevreden te zijn met zijn leidinggevende.
Melden van schades
Een belangrijke focus in het onderzoek was het melden van schades. 60 procent van de heftruckchauffeurs denkt dat zijn collega’s niet altijd schades melden, terwijl 92 procent zegt zelf wel altijd schades te melden.
Met name lichte schades zouden vaak niet worden gemeld. “Dit zorgt jaarlijks
voor hoge kosten”, aldus Maarten Dullaert, commercieel manager bij BLOM opleidingen. “We weten dat veel bedrijven worstelen met het verminderen van
schades. Deze uitkomsten impliceren dat de chauffeurs hun collega’s in dat
opzicht minder vertrouwen en dat een veel schades niet worden gemeld.”
Open leercultuur
Dullaert:
“In welke mate schades wel of niet worden gemeld is erg afhankelijk van de
bedrijfscultuur. Hoewel veel bedrijven streven naar minder schades, blijkt het
in de praktijk lastig om dit voor elkaar te krijgen.” In het onderzoek gaf slechts
één respondent aan dat wordt onderzocht wat de oorzaak is en wat ze hiervan
kunnen leren. “In een open leercultuur melden chauffeurs eerder schade. Het in
kaart brengen van schades is de eerste stap naar het verminderen hiervan.
Bedrijven kunnen hier een voorbeeld aan nemen”, aldus Dullaert.
Bekijk alle resultaten in onderstaande infographic:
Redactie LogistiekProfs
De volledige whitepaper is hier te downloaden.