Heeft deellogistiek toekomst in Nederland?

Marcel te Lindert
26 februari 2015
3 min

Die enkele keer dat een bezorger zonder succes bij mij aanbelt, geeft hij het pakket meestal af bij mijn buurvrouw. Als ik vervolgens ’s avonds bij haar aanbel, is dat één van de weinige momenten waarop ik contact met haar heb. Waarschijnlijk zonder het zelf te weten bevordert de bezorger daarmee de sociale cohesie in de buurt. Er schijnen inmiddels plaatsen in Nederland te zijn waarin een oude vrouwtje pakketten voor de hele straat of flat aanneemt. De buurtbewoners zijn haar daarvoor dankbaar, terwijl zij ervan geniet om een praatje met hen te maken. Pakketten tegen eenzaamheid.

Pakketten afgeven bij de buren is een concept dat werkt. Waarom zouden we dat concept niet nog verder kunnen uitbreiden en buren bijvoorbeeld inschakelen bij het afhalen van pakketten? Binnen de bibliotheekwereld wordt al nagedacht over het inzetten van vrijwilligers voor het transport van boeken. Voor iemand die met een stapel boeken onder zijn arm de plaatselijke bibliotheek verlaat, is het een kleine moeite om ook het boek mee te nemen dat de buurvrouw twee huizen verderop via internet heeft gereserveerd.

De app Uberpop laat zien dat zoiets in Nederland goed zou kunnen werken. In de grote steden slagen verschillende mensen dankzij deze app erin – als ze niet beboet worden – een extra zakcentje te verdienen door als taxichauffeur op te treden. Het is een koud kunstje om een app te maken waarmee diezelfde mensen een opdracht kunnen aannemen om ergens een pakket op te halen en af te leveren. In New York experimenteert Uber al met een dergelijke app, Uberrush.

Initiatieven ‘sociaal transport’
Er zijn meer initiatieven op het gebied van ‘sociaal transport’. In Stockholm heeft DHL een pilot opgezet onder de naam Myways. Iedereen die de bijbehorende app op zijn smartphone heeft gedownload, heeft twee opties: een bezorger inhuren of zelf als bezorger optreden. Wie geen tijd heeft om een pakket van DHL bij een afhaalpunt op te halen, kan het pakketnummer invoeren, het afleveradres invullen en aangeven hoeveel hij voor bezorging wil betalen. Wie een extra zakcentje wil verdienen, kan via deze app eenvoudig het pakket selecteren dat hij wil ophalen en afleveren. Iedereen met ruimte in zijn kofferbak of een lege fietstas kan als bezorger optreden.

Sociaal transport is een nieuwe loot aan de boom van de deeleconomie. Ook in Nederland bestaan concrete plannen op dat gebied. Greencity Distribution start in Breda met Greendropz. Iedereen kan de app van Greendropz downloaden en een verzendopdracht inclusief de gewenste aflevertijd en afleverlocatie plaatsen. Zowel consumenten als plaatselijke winkeliers kunnen op deze manier nog dezelfde dag een pakket laten bezorgen. Iedereen met een fiets, auto of minibus kan zich als koerier aanmelden. Verschil met Myways is dat het bij Greendropz de verzender is die de koerier kiest en niet de koerier die het pakket selecteert.

Aansprakelijkheid
Of deze concepten echt werken, moet de tijd uitwijzen. Er zijn nog wel de nodige zaken die aandacht behoeven. Hoe zit het met de aansprakelijkheid als de bijverdienende koerier van zijn fiets valt en het pakket beschadigd raakt? En wat als de koerier die nieuwe schoenen niet aflevert bij de consument, maar zelf aantrekt en nooit meer iets van zich laat horen? Greendropz probeert dat te ondervangen door koeriers te screenen voordat ze mogen starten en verzenders te vragen om een beoordeling te geven. Ik ben benieuwd of consumenten en winkeliers voldoende vertrouwen in dit concept hebben.

Auteur: Marcel te Lindert – journalist logistiek en supply chain

Gerelateerde artikelen