GS1 Nederland en Icecat gaan gezamenlijk een datapool oprichten die is gevuld met gestructureerde artikeldata. De GS1 Fashion Base moet het makkelijker maken artikeldata te delen, waardoor logistieke en omnichannel processen geoptimaliseerd worden.
Beide partijen tekenden onlangs een samenwerkingsovereenkomst voor de nieuwe datapool. Het initiatief wordt ondersteund door Inretail en Modint, brancheorganisaties in retail non-food en mode.
Groeiende behoefte aan delen van data
De behoefte aan het eenvoudig delen van data in de branche groeit door de sneller wisselende collecties, kleinere aantallen, het vaker bevoorraden en het online kanaal. “Als er één sector bekend staat om zijn snelle aanpassing aan een nieuwe werkelijkheid, dan is het wel die van de mode. Dit betekent een vraaggestuurde keten en dat is per definitie een data-gestuurde keten”, stelt GS1 Nederland op haar website.
Uitwisselen artikelstamdata en verrijkte productdata
Toch maakt het ontbreken van gestandaardiseerde artikelinformatie het uitwisselen van data binnen de modeketen niet zo eenvoudig als het zou kunnen zijn. “Dit vereist namelijk een modern platform die de data allemaal op een gestructureerde manier vastlegt en deelt.”
De GS1 Fashion Base moet hier een antwoord op bieden. Het wordt volgens GS1 Nederland dé centrale datapool voor de modesector voor het uitwisselen van artikelstamdata en verrijkte productdata ter ondersteuning van e-commerce en omnichannel businessmodellen. Naast productinformatie wordt het mogelijk foto’s en rich content tussen ketenpartners te delen.
Aanvullende diensten op platform
De combinatie met aanvullende diensten zal GS1 Fashion Base aantrekkelijker maken voor leveranciers en retailers, meent Sebastiaan van Zundert, projectmanager mode van GS1 Nederland. “Door aanvullende diensten aan te sluiten op het platform zal GS1 Fashion Base hét centrale punt worden voor het delen van artikeldata tussen leveranciers, retailers en derde partijen. Een goed voorbeeld hiervan is de deelname van Stockbase. Hierdoor wordt het voor de deelnemers gemakkelijker hun artikeldata te delen met Stockbase waardoor het ontsluiten van de actuele voorraad eenvoudiger wordt.”
Koplopers moeten GS1 Fashion Base verder helpen ontwikkelen
De partijen zetten vaart achter het project. Binnen vier maanden moet het platform in gebruik zijn. De komende periode wordt gekeken naar een koplopersgroep van leveranciers en retailers die het platform verder helpt te ontwikkelen. GS1 Nederland richt zich met dit project op Nederland, maar kan met het gekozen platform ook een internationale uitrol realiseren. “Onder andere doordat het platform voldoet aan de internationale GS1 standaarden voor informatie-uitwisseling.”