Er zijn 2000 nieuwe vrachtwagenchauffeurs nodig om het huidige tekort bij transportbedrijven op te vullen. Sociale partners in de transportsector en minister Asscher van Sociale Zaken hebben een plan opgesteld voor de vrachtwagenbranche.
In het plan staat onder meer dat 2000 chauffeurs in opleiding gegarandeerd een baan aangeboden krijgen. De campagne om jonge mensen aan te trekken moet al aan het einde van dit jaar starten.
Vergrijzing
De sector is momenteel behoorlijk aan het vergrijzen. Binnenkort gaat een groot deel van de vrachtwagenchauffeurs met pensioen, waardoor er een groot tekort gaat ontstaan. Er zijn volgens Sectorinstituut Transport en Logistiek (TLN) nog steeds transportbedrijven die mensen door de nasleep van de crisis moeten ontslaan, maar bij weer andere bedrijven zouden weer grote tekorten zijn.
“Een grote groep chauffeurs gaat binnen afzienbare tijd met pensioen en in heel Nederland zijn er steeds minder jongeren. Daarom bevat het sectorplan ook maatregelen om te anticiperen op de groeiende behoefte bij bedrijven aan nieuwe chauffeurs”, aldus Arthur van Dijk, voorzitter van TLN.
Ook Groot-Brittannië trekt aan de bel
Ook in Groot-Britannië ontstaat een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Door de opkomst van e-commerce zouden er jaarlijks 60.000 extra chauffeurs nodig zijn, terwijl er per jaar maar 20.000 bijkomen. De nieuwe aanmeldingen zouden uitblijven door de hoge kosten voor een vergunning. Nieuwe chauffeurs die het beroep willen uitoefenen, moeten tot 5.000 Pond betalen. Transportbedrijven hopen dat de Britse regering ingrijpt met trainingsprogramma’s en wervingscampagnes.
Redactie LogistiekProfs