Een nieuwe infrastructuur voor DHL: Michiel Greeven over locatiekeuzes

Redactie
26 januari 2016
2 min

‘DHL Express investeert 45 miljoen in Nederlandse tak’, kopten kranten en nieuwswebsites medio vorig jaar. Door de forse groei die DHL Express de afgelopen jaren in Nederland wist te realiseren, was een investering in nieuwe en bestaande vestigingen onvermijdelijk. Tijdens Logistiek Vastgoed op 16 februari zal Michiel Greeven, Managing Director van DHL Express in Nederland, dat proces toelichten. Een introductie:

De groei van het Nederlands marktaandeel heeft DHL volgens Greeven grotendeels te danken aan een strategische zet van het bedrijf. “Tot twee jaar geleden bestierden we alle vervoersactiviteiten, van b2c tot zakelijke zendingen, vanuit één bedrijf. Om sneller te kunnen groeien hebben we daar twee divisies van gemaakt: DHL Express, dat internationaal expresvervoer doet en DHL Parcel, dat de verzending van pakketten aan consumenten en bedrijven hoofdzakelijk in de Benelux verzorgt. Elk bedrijf kreeg een eigen focus en dat is een goede zet geweest. Tot twee jaar geleden was ik bijvoorbeeld de commerciële man voor alle vervoersactiviteiten. Nu ben ik als algemeen directeur verantwoordelijk voor alleen DHL Express. Die duidelijke focus werkt in mijn voordeel. Dat geldt voor het heel DHL. Daardoor hebben we de afgelopen twee jaar op alle fronten flink aan marktaandeel gewonnen.”

Lees ook: DHL breidt uit in regio Den Haag/Rotterdam

Door die groei moest de infrastructuur van DHL aangepakt worden. Waar DHL Express en DHL Parcel eerst samen waren gehuisvest, wordt nu een nieuw onderkomen voor Express opgezet. “Met die 45 miljoen aan investeringsgeld gaan we zeven nieuwe vestigingen bouwen en twee bestaande vestigingen qua capaciteit verdubbelen.” 
 
Maar waar plaats je die nieuwe vestigingen? Inmiddels is bekend dat DHL Express Utrecht, Breda en Den Hoorn aandoet, maar daar ging een heel proces aan vooraf. Tijdens zijn lezing op Logistiek Vastgoed 2016 zal Greeven een kijkje geven in dit proces. “Bij het opzetten van een hele nieuwe infrastructuur komt nogal wat kijken. Welke plek kies je bijvoorbeeld? Daarbij kijken we naar een stukje historie en naar wat goed is voor je medewerkers. Maar we letten vooral op de inbound en outbound stromen – in ons geval via Brussel en Schiphol – en naar de concentratie van de afleveradressen.” Greeven stipt aan dat diezelfde keuzes aan verandering onderhevig zijn. “Sommige vestigingsplaatsen uit het oorspronkelijke plan staan alweer ter discussie. Heroverwegingen zijn inherent aan zo’n grote operatie.”

Michiel Greeven spreekt op 16 februari op het evenement Logistiek Vastgoed 2016 in Venlo, een evenement voor vragers en aanbieders van logistiek vastgoed. Er zijn nog plekken vrij voor deze dag. Registereren kan hier.

Redactie LogistiekProfs

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Gerelateerde artikelen