Cybercriminaliteit is de grootste bedreiging ooit voor de logistieke sector. Dat stelt TLN tegenover BNR Nieuwsradio. De brancheorganisatie ontvangt steeds meer meldingen over gehackte vrachtwagens, schepen, distributiesoftware, digitale vrachtbrieven en andere systemen.
Volgens Arthur van Dijk, voorzitter TLN, is de logistiek kwetsbaar door de grote hoeveelheid data die wordt gebruikt. “Vroeger had een logistiek bedrijf alles in één hand: goederen, informatie, geld. In de logistiek zijn drie hoofdstromen: de goederen zelf, het vervoer ervan en vooral de data, en het geld. Omdat die data steeds belangrijker wordt, kunnen die drie hoofdstromen makkelijker gemanipuleerd worden. Wereldwijd is die data leidend om goederenstromen over de wereld te laten vloeien, en daarmee ook kwetsbaarder.”
‘Er wordt bij je ingebroken zonder dat je het weet’
Volgens Van Dijk hebben bedrijven vaak te laat door dat er op ‘afstand’ bij ze is ingebroken. “Je ziet niet dat er daadwerkelijk een raam open gebroken is. Het gebeurt op een manier die je niet in de gaten hebt. Voordat je het weet zit je er middenin.”
Verantwoordelijkheid
De brancheorganisatie stelt dat vooral mkb-bedrijven hun beveiliging niet altijd op orde hebben. Zo zijn sommige systemen onnodig met het internet verbonden. Volgens Vak Dijk is het zaak dat bedrijven serieus met data omgaan. “Je hebt niet alleen je eigen data, ook die van klanten. Daarmee heb je verantwoordelijkheid. Als ondernemer kun je veel zaken uitbesteden maar je blijft verantwoordelijk. Je klant kan je ook aansprakelijk stellen als blijkt dat je niet de juiste veiligheidsmaatregelen hebt genomen.”
Redactie LogistiekProfs