De Duitse spoorwegen gaan volgend jaar de aansluiting van de Nederlandse Betuwelijn naar het Ruhrgebied afbouwen. De modernisering kan een flinke impuls betekenen voor de haven van Rotterdam.
In de jaren negentig van de vorige eeuw werd al gestart met de bouw van het Nederlandse deel van de Betuwelijn. Het infrastructuurproject van 158 kilometer kostte toen 4,7 miljard euro, een fors hoger bedrag dan de beraamde 2,5 miljard euro. Het was dan ook een teleurstelling toen de lijn na oplevering geen winst opleverde, omdat er bijna geen extra goederen over werden vervoerd. Pas na modernisering in Duitsland zou de lijn ten volle benut kunnen worden.
Concurrentie
Met de modernisering van het Duitse gedeelte van de lijn moet daar verandering in komen. Het opknappen van het bestaande traject zal een stimulans opleveren voor het goederenvervoer tussen Rotterdam en het Duitse Ruhrgebied. In eerste instantie kan de verbinding concurrentie betekenen voor de haven van Rotterdam, omdat er minder goederen over het water zullen worden vervoerd. Op de langere termijn zal de Nederlandse haven echter alleen maar groeien door de verbeterde bereikbaarheid.
De werkzaamheden in Duitsland duren tot 2022 en gaan zo’n 1,5 miljard euro kosten.
Redactie LogistiekProfs